'Logistiek moet nog 625 miljoen euro investeren in laadpunten'
Logistieke bedrijven moeten de komende jaren in Nederland nog honderden miljoenen steken in de aanleg van laadpunten voor elektrische busjes en vrachtwagens. Die hoge investeringskosten kunnen de overgang naar elektrisch rijden vertragen, zeggen onderzoekers.
Tot 2030 gaat het om zo'n 625 miljoen euro aan investeringen. Dat staat in een nieuw onderzoek, dat is uitgevoerd voor de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, een samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en netbeheerders.
"Een substantieel bedrag dat vooral voor kleinere bedrijven een drempel kan zijn voor de overstap naar elektrisch rijden, met name voor de 80.000 mkb-bedrijven met een kleiner wagenpark", zegt Robert van den Hoed, voorzitter van NAL-werkgroep Logistiek. De logistieke sector staat volgens hem voor een 'grote verduurzamingsuitdaging'.
Zero-emissiezones
In januari 2025 voeren 30 tot 40 Nederlandse gemeenten zogeheten zero-emissiezones in, waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. Zo willen de gemeenten de CO2-uitstoot verminderen.
Naast de investeringskosten zijn er ook nog de kosten voor beheer en onderhoud van de laadinfrastructuur en voor snelladers. Deze heeft de NAL becijferd op 1,1 miljard euro over een periode van tien jaar. "Het brengt de totale kosten voor realisatie en operatie tot 2030 op ruim 1,7 miljard."
'Stroomnet optimaal benutten'
Bij het beheersen van de kosten is het volgens de onderzoekers 'cruciaal' dat de capaciteit van het stroomnet goed wordt benut. Ze vinden dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar alternatieve manieren om de netaansluiting te gebruiken, zoals een 'stopcontact op land' op bedrijventerreinen, het verdelen van restcapaciteit ‘achter de meter’ of collectieve laadoplossingen voor snelladen.
Ook vinden de onderzoekers dat de overheid moet kijken naar het 'uitbreiden van subsidieregelingen' voor bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens en elektrische bestelbussen.
Zorgen
De auto- en transportbranche vreest dat het Nederlandse elektriciteitsnetwerk de grotere vraag naar stroom voor het opladen van elektrische auto's en vrachtwagens de komende jaren niet aankan. De RAI Vereniging riep daarom onlangs op tot verdere investeringen in het verzwaren van het stroomnetwerk, waarmee 'echt direct begonnen moet worden'.
"Naast het aanleggen moeten al deze laadpunten de broodnodige energie leveren", aldus RAI-voorzitter Frits van Bruggen. "Voor de logistieke sector is de uitdaging fors en zorgelijk."