'Veel organisaties falen bij verzoek tot inzage in gegevens'
Een kwart van honderd door de Consumentenbond onderzochte organisaties lukt het niet om consumenten binnen de wettelijke termijn van een maand te laten weten welke gegevens ze over hen hebben verzameld of ze leveren verkeerde gegevens.
De Consumentenbond vroeg honderd bedrijven en instanties welke persoonsgegevens ze van hen hadden verzameld. 26 organisaties slaagden er niet in de gegevens binnen de wettelijke termijn goed aan te leveren. Sommige stuurden wel een ontvangstbevestiging maar reageerden daarna niet meer.
Bij organisaties die wel reageerden ontbraken volgens de bond soms belangrijke gegevens. Onder andere AliExpress, IKEA en TikTok gaven een foutmelding tijdens het invullen van een formulier of bij het downloaden van gegevens.
Belastingdienst
Zeventien organisaties, waaronder de Belastingdienst, Blokker en T-Mobile, leverden de informatie te laat aan. Volgens de Consumentenbond had de Belastingdienst "zelfs 54 dagen nodig om het verzoek te behandelen". De gevraagde gegevens werden voor een deel alsnog opgestuurd maar wel "onder begeleiding van een halve beschuldiging: ‘Ik ben van mening dat uw verzoek om inzage zeer algemeen is geformuleerd".
Privacywet AVG
Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) hebben consumenten recht om bij organisaties hun gegevens op te vragen, fouten te corrigeren en om gegevens te verwijderen. In een reactie trekken de meeste bedrijven wel het boetekleed aan en beloven ze beterschap. De bond kreeg reacties als 'Oeps, foutje' en 'Bedankt voor het signaal'.
Het onderzoekt toont volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar aan dat veel organisaties 5 jaar na de inwerkingtreding van de privacywet AVG 'nog altijd niet in staat zijn om te voldoen aan hun wettelijke verplichtingen'. "Zelfs onze eigen overheid lukt het niet. Dat kan echt niet en we zullen dit dan ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens en op Europees niveau aankaarten", aldus Molenaar.
Verwijderverzoeken
De Consumentenbond vroeg ook tien organisaties de klantgegevens te verwijderen. De meeste volgden het verzoek snel op. We hebben de indruk dat het beter werkt dan het opvragen van een kopie van je gegevens."