Duurtest Hyundai Ioniq 5: benijdenswaardig?
Bright Duurtest week 2

Duurtest Hyundai Ioniq 5: benijdenswaardig?

30 maart 2023 om 20:39
Laatste update: 30 maart 2023 om 20:41

Bright-autotester Rutger rijdt de komende weken in twee nieuwe elektrische Hyundai's: eerst in de vernieuwde Ioniq 5 en daarna in de nieuwe Ioniq 6. Dit keer zoomt hij in op het design van de Ioniq 5.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons kanaal.

Rijd je in een Tesla Model Y of in een Kia Niro, dan heb je een verstandige keuze gemaakt. Je krijgt veel elektrische auto voor je geld. Gefeliciteerd. Maar er zijn ook een paar elektrische auto’s die misschien niet zo verstandig zijn om te kopen (vanwege de prijs), maar waarvan ik de chauffeur toch benijd. De Nio ET7 die we recent reden is er eentje van. De door ons heilig verklaarde BMW i4 zit zeker in de categorie. Een Porsche Taycan is qua prijs en binnenruimte echt geen verstandige keuze, maar is vanwege zijn rijgedrag, uiterlijk en prestaties wel benijdenswaardig.

De vraag die ik me dit keer stel: is de bestuurder van de Ioniq 5 ook benijdenswaardig? Laat ik voorop stellen dat me helder is dat er mensen zijn die het een prachtige auto vinden en mensen die hem niet om aan te gluren vinden. Dat kan, dat mag. Maar in het laatste geval zit je er naast, want de Ioniq 5 is een prachtig geproportioneerde auto. Hij weet zijn formaat goed te verhullen en heeft een uitgesproken ontwerp, zonder aanstellerig te hoeven doen. Geen grote gebaren, maar een paar zelfverzekerde lijnen. Ik ben fan.  

Lekker stil

Ten opzichte van de Model Y die we vorige maand reden, valt op hoeveel stiller de Ioniq 5 is. Weinig bandengeruis, niet veel geklapper van de wind rond de spiegels.

Het interieur is ook prachtig afgewerkt. Ik kan prima leven met de looks van de Model Y van binnen, maar de Ioniq 5 is zonder meer een slag sjieker. De lichtgrijze knopjes met witte achtergrondverlichting zien er wat goedkoop uit en zijn bij laagstaande zon amper af te lezen, maar verder is er geen kritiekpunt te vinden op het interieur van deze Hyundai. 

Kritiekpuntjes

Ondanks mijn grote liefde voor het ontwerp, heb ik ook nog wel wat kritiekpuntjes. Onderaan de bumpers is het plastic wel erg shiny en goedkoop ogend. Met name als aan de voorkant de luchtinlaten voor de accukoeling dicht zijn, wordt het allemaal een beetje 'Playmobil'. Maar dat voelt als zeuren over de deurmat van een prachtig ontworpen gebouw. 

Rationeel gezien zou het niet moeten, maar ik denk dat ik de Ioniq 5-rijder wel degelijk benijd. In al die luxe voortglijdend in stilte, met uitzicht op een bliksemsnelle laadstop als dat nodig is en ruimte om een staatsman of twee achterin te vervoeren zonder klachten. Volgende week meer over de vernieuwde Ioniq 5.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg ook het Bright-kanaal.

Kijk ook; review Tesla Model Y