Twitter maakt algoritme dat tweets aanbeveelt openbaar
Twitter heeft vrijdagavond een groot deel van het algoritme gepubliceerd dat bepaalt welke tweets gebruikers op de tijdlijn te zien krijgen.
Het algoritme bepaalt welke berichten uit de ongeveer 500 miljoen nieuwe tweets per dag worden geselecteerd om getoond te worden op de tijdlijn ('Voor Jou'). De code is gepubliceerd op de ontwikkelaarssite Github. "Het grootste deel van het aanbevelingsalgoritme wordt vandaag open source gemaakt. De rest zal volgen", aldus Twitter-eigenaar Elon Musk.
De Voor Jou-tijdlijn, waar Twitter standaard mee opent, bestaat voor de helft uit tweets van accounts die gebruikers volgen en de rest zijn berichten van anderen die de algoritmes interessant genoeg achten. Door het algoritme open-source te maken zegt Twitter 'volledige transparantie' te willen bieden over hoe zijn systemen werken.
Ook zou het bedrijf met de feedback op de code sneller verbeteringen kunnen doorvoeren. "Er zullen ongetwijfeld veel gênante problemen worden ontdekt in de code, maar we zullen ze snel oplossen", belooft Musk.
Voorrang voor tweets van Musk
Dat gebruikers de laatste tijd opvallend veel tweets van Musk zelf te zien krijgen is geen toeval, zo blijkt uit de code. Volgens expert Jane Wong geeft het algoritme specifiek aan of de schrijver van een tweet Elon Musk is of niet.
Twitter verzamelt voor de aanbevelingen eerst 'de beste tweets van meerdere aanbevelingsbronnen', waarna die berichten worden gerangschikt met een zelflerend model. Daar haalt de dienst vervolgens tweets uit van mensen die gebruikers hebben geblokkeerd, berichten die al zijn bekeken door een gebruiker en tweets die 'niet veilig voor gebruik op het werk' zijn.
Overheden en concurrenten
De openbare code geeft overheden ook inzicht in de werking van het socialmedia-platform. Toezichthouders willen dat grote online-platforms transparanter worden over hoe berichten worden verspreid.
Ook andere ontwikkelaars of concurrenten van Twitter kunnen er hun voordeel mee doen. Twitter wil binnenkort meer transparantie bieden over veiligheidslabels op tweets of accounts.
Alleen tweets betalende gebruikers aangeraden
Op de 'Voor Jou'-pagina worden vanaf 15 april alleen berichten van Twitter Blue-abonnees aangeraden, kondigde Musk deze week aan. Ook de poll-functie waarbij gebruikers mogen stemmen is per 15 april alleen nog voor abonnees beschikbaar. Ook zullen reacties van Twitter Blue-abonnees hoger worden geplaatst dan reacties van gebruikers die niet betalen.
De onbetaalde blauwe vinkjes van bedrijven en bekende personen op het platform verdwijnen op 1 april. Alleen gebruikers die 8 euro per maand betalen voor Twitter hebben daardoor een blauw vinkje.
Personeel ontslagen, adverteerders vertrokken
Musk nam Twitter samen met een groep investeerders eind oktober over voor 44 miljard dollar. Hij ontsloeg vervolgens meer dan de helft van de medewerkers en voerde tal van omstreden wijzigingen door.
Kort na de overname meldden onderzoeksbureaus een piek in racistische en haatzaaiende uitlatingen op Twitter. Grote adverteerders besloten te stoppen met adverteren op het platform. Ook liet Musk veel geschorste accounts weer herstellen.