'Apple-bril krijgt apps voor sporten, productiviteit en games'
De aanstaande mixed reality-bril van Apple moet een aanbod van games, fitness-apps en software voor productiviteit krijgen. Apple ontwikkelt een reeks nieuwe apps voor de headset, die mogelijk in juni wordt onthuld.
Dat vertellen ingewijden tegen Bloomberg. De Apple-bril zou in juni worden aangekondigd tijdens het jaarlijkse ontwikkelaarscongres WWDC in Californië. Apple noemt dat event zijn 'grootste ooit'.
De slimme Apple-bril moet augmented reality (AR) en virtual reality (VR) met elkaar combineren. Bij VR kun je een virtuele wereld verkennen, terwijl je bij AR digitale objecten bovenop je omgeving ziet.
Fitness en boeken lezen in VR
Apple zou momenteel nog druk zijn met het eerste software-aanbod voor de headset, die Reality One zou gaan heten. Dat bestaat volgens Bloomberg voor een groot deel uit het aanpassen van bestaande eigen apps. De fabrikant werkt aan brilversies van webbrowser Safari en andere eigen apps als Agenda, Bestanden, Mail, Kaarten, Berichten, Notities, Foto’s en Herinneringen. De bril-apps moeten gaan lijken op de versies die nu al voor iPad beschikbaar zijn.
Een speciale versie van de Boeken-app moet het makkelijker maken om in virtual reality te lezen. Daarnaast wordt gewerkt aan een headsetversie van de Apple-fitnessdienst Fitness+, zodat je kunt sporten met het apparaat.
Gaming en iPad-apps
Gaming is volgens Bloomberg ook een belangrijke pijler bij de bril van Apple. Het bedrijf heeft zelf geen games, maar zal vermoedelijk hierbij afhankelijk zijn van spellen gemaakt door andere ontwikkelaars. Volgens de bronnen zou Apple nauw samenwerken met appmakers om hun software naar het platform te brengen.
Door te focussen op games, kan Apple putten uit een al fikse bibliotheek bij concurrerende VR-platformen. Makers van games voor bijvoorbeeld de Meta Quest 2 of PlayStation VR2 kunnen deze naar de Apple-bril overzetten, om daar een nieuwe markt aan te boren.
Gebruikers moeten ook toegang krijgen tot bestaande iPad-apps. Die kun je volgens Bloomberg downloaden via een speciale interface, waarna de rechthoekige app-schermen in het beeld zweven.
Bediening met handgebaren
De Apple-bril krijgt volgens Bloomberg onder meer bediening via handgebaren en oogtracking. Camera's aan de buitenkant van het apparaat detecteren de handen van de gebruiker en sensoren herkennen waar de gebruiker naar kijkt. Zo kunnen gebruikers door naar dingen te kijken zaken bedienen, zoals het klikken op een knop of iets selecteren in een lijst. Gebruikers knijpen dan met hun duim en wijsvinger om die taak te activeren – zonder iets vast te hoeven houden.
Die aanpak is anders dan bij andere AR- of VR-headsets, die vaak met controllers in de handen zijn te bedienen. Sommige brillen hebben ook touch-bediening op de bril zelf.
Eerste versie nog duur
De eerste versie van de Apple-bril zou nog vooral gericht zijn op professionals en gaat naar verluidt zo'n 3000 dollar kosten. De headset zou pas eind dit jaar verschijnen. Dat geeft externe softwaremakers tijd om meer apps voor het apparaat te ontwikkelen.
Over enkele jaren wil Apple ook een kleinere, lichtere AR-bril introduceren. Dat apparaat moet meer lijken op een gewone bril en zou veel goedkoper worden. Volgens de bekende analist Ming Chi Kuo kan die compacte Apple-bril in 2026 of 2027 op de markt komen.