Tesla start in september met leveren langverwachte Cybertruck
Tesla houdt aan het einde van het derde kwartaal een event rond de eerste leveringen van zijn Cybertruck. De elektrische pick-uptruck komt na jaren vertraging op de markt.
De Tesla Cybertruck werd in november 2019 al onthuld, waarbij de 'onbreekbare' ruiten toch braken tijdens een krachtproef op het podium. De pick-uptruck heeft een sciencefiction-achtig ontwerp met strakke hoeken, platte panelen en een enorme voorruit.
Aan het einde van het derde kwartaal houdt de autofabrikant een event als de eerste exemplaren van de Cybertruck worden opgeleverd, maakte topman Elon Musk woensdagavond bekend. De eerste maanden produceert Tesla nog kleine aantallen van de pick-uptruck. Volgens Musk zal de massaproductie pas volgend jaar op gang komen.
"Het kost tijd om de productielijn op gang te krijgen. Dit is een heel radicaal product", zei Musk. "Hij wordt niet gemaakt op de manier waarop andere auto's worden gemaakt." Uitdagingen bij de productie zijn onder andere het gebruik van roestvrij staal en speciale lastechnieken. Ook de ruitenwissers moeten op maat worden gemaakt door het unieke ontwerp van de Cybertruck.
Veel reserveringen, wachten op de prijs
Musk wilde woensdag nog geen details over de productieversie van de Cybertruck geven, zoals de technische specificaties en de prijzen. Bij de presentatie in 2019 noemde het bedrijf een prijs van onder 40.000 dollar.
Zo'n anderhalf miljoen mensen zouden 100 dollar hebben aanbetaald om de Cybertruck te reserveren. De afgelopen jaren zijn er meerdere prototypes van de Cybertruck op de openbare weg gespot.
Concurrentie: Ford, Rivian en Hummer
Met de Cybertruck begeeft Tesla zich op een van de meest lucratieve segmenten van de automarkt. Concurrenten Ford en Rivian hebben ook al elektrische pick-ups op de markt gebracht, maar deden dat nog in relatief beperkte aantallen.
In de VS is er nog meer concurrentie bijgekomen, met onder andere de Hummer EV en de RAM 1500 EV.
Prijsverlagingen
De reeks prijsverlagingen die Tesla de laatste maanden doorvoerde drukken flink op de winst. De nettowinst daalde afgelopen kwartaal met bijna een kwart tot 2,5 miljard dollar.
Tesla verkocht in het eerste kwartaal een recordaantal van 422.875 elektrische auto's. Musk verwachtte eerder dit jaar 2 miljoen auto’s te verkopen, 52 procent meer dan vorig jaar. Maar daarvoor lijkt Tesla steeds meer prijsverlagingen nodig te hebben.
"Prijs doet er echt toe", zei Musk in januari. "Ik denk dat er een groot aantal mensen is dat een Tesla-auto wil kopen, maar het niet kan betalen. En dus maken deze prijsveranderingen echt een verschil voor de gemiddelde consument."