Rivian draait prijsverhoging bestaande klanten terug na storm van kritiek
De Amerikaanse autofabrikant Rivian heeft de prijzen van toekomstige modellen flink verhoogd. Door de hogere prijzen annuleerden boze klanten massaal hun bestellingen. Rivian reageerde door de prijsverhoging alleen voor nieuwe klanten toe te passen.
Rivian heeft de prijs van zijn elektrische pick-up, de R1T, met 17 procent verhoogd. De prijs van de elektrische R1S SUV is zelfs met 20 procent gestegen. Het bedrijf doet dat volgens een woordvoerder om het hoofd te kunnen bieden aan de stijgende inflatie, hogere prijzen voor grondstoffen en het wereldwijde chiptekort.
Het is de eerste grote prijsverandering voor de auto’s sinds Rivian de pre-orders aanvaardt. Het bedrijf, dat nog maar zo'n duizend auto's heeft geleverd aan consumenten, zei al langer dat 'prijzen onderhevig zijn aan verandering naarmate de auto's dichter bij de productie komen'.
Opvallend daarbij was dat prijzen van reeds geplaatste bestellingen ook omhoog zouden gaan, behalve voor klanten die zich al in de laatste stappen van het betalingsproces bevonden. Rivian moest die beslissing door de woede van klanten uiteindelijk omkeren. Alleen klanten die vanaf 1 maart hebben besteld zullen nu de hogere prijs moeten betalen.
Nieuwe budgetopties
Het nieuws volgde samen met de aankondiging van nieuwe budgetopties voor de auto's van Rivian. Klanten kunnen voortaan kiezen voor een 'standaardbatterij' met een bereik dat zo’n 90 kilometer lager ligt dan de oorspronkelijk beloofde variant, die nu de 'large pack' heet. Er kan nu ook worden gekozen voor een configuratie met twee in plaats van vier elektromotoren.
Dat zorgt er meteen voor dat nieuwe klanten nu ongeveer evenveel zullen moeten betalen voor een Rivian met twee elektromotoren en een kleinere batterij als ze oorspronkelijk zouden moeten neerleggen voor een auto met vier elektromotoren met meer bereik.
Veel klanten lieten de laatste dagen op sociale media weten dat ze hun pre-order zullen annuleren. Veel gebruikers op Reddit zeiden bijvoorbeeld de prijsstijging te hoog te vinden. Ook op Twitter klinkt veel kritiek. Nadat het bedrijf in een tweet de nieuwe budget-opties aankondigde reageerden honderden mensen dat ze hun order zouden opzeggen.
Tesla-concurrent
Rivian wordt gezien als een mogelijke concurrent voor Tesla. De beursgang van het bedrijf eind vorig jaar was de op vijf na grootste ooit in de VS.
Het bedrijf wil zich niet enkel richten op auto’s voor consumenten, maar heeft ook de zakelijke markt in het vizier. Amazon gebruikt bijvoorbeeld al duizenden elektrische bestelbusjes van Rivian. Dat moet tegen 2030 uitgebreid worden naar een vloot van 100.000.
Het bedrijf van Jeff Bezos wil volledig overschakelen op elektrische voertuigen en Rivian speelt daarin een sleutelrol. Amazon bezit zo’n 20 procent van Rivians aandelen.
Misschien ook in Nederland
De elektrische busjes van Amazon worden onder andere ook in Nederland al gebruikt. De consumentenauto's van Rivian zijn in ons land nog niet verkrijgbaar. Daar komt binnenkort misschien wel verandering in. Rivian zou plannen hebben voor een distributiecentrum in Nederland.
Mogelijk gaat Rivian ook auto's produceren bij VDL Nedcar in het Limburgse Born. Daar voeren de bedrijven sinds vorig jaar gesprekken over.