Duurtest Mercedes EQE: wat maakt een Benz?
Bright-autotester Rutger rijdt de komende weken in de elektrische Mercedes-Benz EQE. Wat maakt een Mercedes nou een Mercedes?
Inmiddels test ik al 12 jaar auto’s voor Bright. De ene auto heeft standaard wat meer opties, de ander is zo kaal als een regenworm. Bij het ene merk werkt de navigatie alsof hij je gedachten kan lezen, bij het andere is het alsof een blinde naast je zit met een kaart te frommelen. Sommige auto’s worden verpest door kleine details. andere zijn middelmatig, maar nergens beneden de maat.
Ik heb geen sterke merkentrouw of voorkeur. Ik heb acht auto’s gehad en slechts twee keer hetzelfde merk gekozen. Maar ondanks mijn 'Excel-sheet denken' over auto’s kan ik niet ontkennen dat het aura van een merk of een model invloed heeft. Je stapt nooit neutraal uit een Porsche, maar ook de bijtellingsklappers zoals de Renault Megane of de Mitsubishi Outlander PHEV zeggen veel over de bestuurder.
Mercedes-Benz, met al zijn historie, is ook een merk dat een bepaald type persoon aantrekt. Al wordt steeds minder duidelijk, wie dat precies is. Vroeger waren het de directeur en de taxichauffeur. Nu weet ik niet precies wie een Benz koopt. Een zaterdag bij de Mercedes-dealer in Den Haag toonde een ontzettend gemêleerd publiek. De directeur was er en de taxichauffeur, maar ook de stukadoor die een bedrijfsbus wilde en het petje dat een A-klasse met AMG-line voor ogen had.
Chroom
Mercedes maakt zoveel verschillende auto’s in zoveel verschillende uitvoeringen, dat het een ontzettend breed publiek trekt. Toch is er iets uniek Mercedes aan deze auto’s en dat begint bij het chroom.
De EQE die wij rijden heeft een chromen omlijsting rond de ramen en een bijpassend randje bovenop de handgrepen. Op de neus schittert het logo je tegemoet en voor wie dat nog niet goed gezien heeft, staat het logo nog een keer op de motorkap. In het donker wordt datzelfde beeldmerk ook nog eens trots naast beide deuren geprojecteerd voor je instapt. De Benz wil niet anoniem zijn.
De lijnvoering van de EQE is echter ingetogen. Gedicteerd door het compromis tussen zitruimte en aerodynamica. De vorm is anoniem, niet herkenbaar Mercedes.
Interieur
Binnenin daarentegen is er geen twijfel mogelijk. Uiteraard prijkt de ster groot op het stuurwiel, maar hier zijn nog een paar hints dat het gaat om een auto van Duitse klasse. Alles is op het eerste gezicht van hoge kwaliteit. Alles is weer omlijst met die metaal look, dit keer aluminium in plaats van chroom.
Twee gigantische schermen begroeten je. Links en rechts van het dashboard zitten de driedimensionale ventilatieroosters die vakmanschap suggereren en een hint geven naar oudere auto’s. Haaks daarop staat het infotainmentsysteem dat je de toekomst in wil lanceren.
Bij het instappen kun je met een vingerafdrukscanner aangeven wie er achter het stuur zit. Ik word begroet met 'Halloor Rutger', of 'Hie Rutger' of soms gewoon correct 'Hoi Rutger'. Een rare eerste kennismaking met een systeem dat verder indrukwekkend is. De stembediening is werkbaar, de navigatie is indrukwekkend met augmented reality-pijlen over camerabeelden heen geplakt. De kaart loopt alleen een jaar achter en dat maakt dat je toch al gauw Apple Carplay gebruikt met een andere navigatie-optie.
Lichtstreep
In het donker wordt de lichtstreep over het hele dashboard en de deuren zichtbaar. Die kun je in alle kleurcombinaties die je kunt verzinnen instellen. Hij kan animeren en reageren op dingen die in en rond de auto gebeuren. Zet je de verwarming hoger, wordt hij even rood, parkeer je dichtbij een muur, dan verkleurt hij.
Mercedes-Benz is het enige grote Europese automerk dat met de technologie net zo progressief lijkt te willen zijn als Tesla. Bij een stoplicht krijg je op het scherm een beeld van het stoplicht te zijn, zodat je niet over je stuur hoeft te leunen bijvoorbeeld. Maar zoiets fundamenteels als kaarten die dagelijks bijgewerkt worden, ontbreken. De luxe afwerking voelt opeens wat minder luxe als je je vingers over het schermpje achter het stuur haalt. De kap aan de achterkant zit daar wat los tegenaan, heeft een scherpe rand en klinkt hol.
Zuinig en comfortabel
Na twee weken ben ik eigenlijk niet heel veel verder in mijn zoektocht naar wat een Mercedes in essentie is in 2023. Wat ik al wel weet is dat ik graag in de EQE rijd. Hij is absurd zuinig voor zo’n ruime auto, met een verbruik van rond de 15 kWh per 100 kilometer en ik hoef hem dus zelden aan de lader te leggen. De stoelen zitten goed, de rijervaring is bijzonder comfortabel en stil. En ik geniet van het moderne gevoel dat de auto geeft dankzij de tech overal om je heen.
Nog twee weken te gaan in deze Bright-duurtest. Stel je vragen via onze socials.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons kanaal.