Fastned en Tesla eisen openbare aanbesteding laadpalen langs Autobahn
De Nederlandse uitbater van laadstations Fastned en autofabrikant Tesla hebben samen bezwaar gemaakt tegen de onderhandse gunning voor de plaatsing van laadpalen langs de Duitse Autobahn.
Dat meldt het Duitse Tagesspiegel. Fastned en Tesla vinden dat er openbare aanbestedingen moeten komen voor laadpalen. Eerder besloot de Duitse kartelwaakhond dat de onderhandse gunning mocht.
Tank & Rast is uitbater van zo'n 95 procent van alle parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse Autobahn. Snelwegbeheerder Autobahn GmbH en Tank & Rast wilden die concessie uitbreiden met laadpalen en dat mocht van de Duitse kartelwaakhond.
Fastned en Tesla voeren aan dat de concessies aan Tank & Rast al eind jaren 90 werden toegekend en van toepassing zijn op brandstofpompen maar niet op laadstations. Het laden van elektrische auto's is volgens hen een compleet andere bedrijfstak dan tanken, met bovendien een ander verdienmodel.
Tank & Rast maakt momenteel gebruik van Ionity, EnBW, MER en Eon-Innogy als exploitanten van laadpalen. Bij veel laadpaaluitbaters zijn er andere prijzen voor abonnees en niet-abonnees.
Mogelijk minder snelladers aangelegd
"We zien een reële kans om de zaak te winnen", aldus een woordvoerder van Fastned tegen Tagesspiegel. "Opladen bij tankstations moet eerlijker, opener en goedkoper worden."
De uitkomst van de zaak kan bepalend worden voor de concurrentie rond opladen van elektrische auto's op de drukbezochte parkeerplaatsen langs Duitse snelwegen. De kwestie kan volgens Tagesspiegel uiteindelijk leiden tot een hoger beroep bij het Europees Hof van Justitie. Die onzekere situatie zou een remmend effect op de aanleg van snelladers in Duitsland kunnen hebben.
EU-afspraak over laadpalen
Onlangs spraken de EU-landen en het Europees Parlement af dat er in 2026 iedere 60 kilometer minstens één snellaadstation voor elektrische auto's moet staan. Het moet gaan om stations met minstens 400 kW-laadvermogen en meerdere laadpunten.