Waarom de Tesla Cybertruck zo lang op zich laat wachten
Tesla kondigde de Cybertruck eind 2019 al aan, maar de eerste exemplaren van de elektrische pick-uptruck worden eind dit jaar eindelijk geleverd. Waarom het zo lang duurt? Tesla kampte bij de ontwikkeling met tal van technische problemen, bijvoorbeeld met de remmen, de carrosserie-afdichting en de ophanging. Ook het gebruik van roestvrij staal was een struikelblok.
Meer dan een miljoen mensen deden sinds de onthulling van de Cybertruck in november 2019 een aanbetaling van 100 dollar om hem te reserveren. Tesla-baas Elon Musk zei destijds te verwachten dat de productie eind 2021 zou starten, maar het wordt twee jaar later. De vertraging kwam mede door een hele reeks problemen bij de ontwikkeling, blijkt uit gelekte documenten in handen van Wired en de Duitse krant Handelsblatt.
Trillingen en remproblemen
Een prototype dat begin 2022 werd getest had volgens de documenten nog altijd flinke problemen met de remmen, zoals "overmatige pedaalbewegingen en inconsistent stoppen". Ook was de Cybertruck erg "schokkerig bij middelhoge snelheden" en had de wagen last van "structurele trillingen". Er waren daarnaast problemen met de stuurverfijning en de zogeheten strafe-modus, waarbij de wielen draaien zodat de auto zijwaarts kan bewegen.
Ook de afdichting van de carrosserie en de ophanging waren ondermaats. Volgens het gelekte rapport was er destijds sprake van een "enorme kloof vergeleken met de doelstellingen".
Roestvrij staal
Dat de ontwikkeling erg stroef verliep, was geen verrassing, want de Cybertruck heeft een nogal afwijkend, hoekig ontwerp en en een carrosserie gemaakt van roestvrij staal. Zelfs de ruitenwissers moeten bijvoorbeeld op maat worden gemaakt door het unieke design.
Auto-experts wezen onlangs in de New York Times op de uitdagingen die Tesla moet overwinnen door de roestvrijstalen behuizing. Roestvrij staal is duurder dan het soort staal dat in de meeste auto’s wordt gebruikt, omdat het chroom bevat en andere materialen waar veel vraag naar is.
Roestvrij staal is ook moeilijker te vormen dan het buigzamere staal dat autofabrikanten normaal gebruiken. Het vereist ook speciale lastechnieken. Roestvrij staal is doorgaans zwaarder dan het staal dat in de meeste andere auto's wordt gebruikt, waardoor het rijbereik afneemt.
Ook zijn er uitdagingen rond de veiligheid. Het staal dat in de meeste auto's wordt gebruikt, is ontworpen om bij een botsing te verbrokkelen, energie te absorberen en passagiers te beschermen. Roestvrij staal verfrommelt niet zo gemakkelijk, waardoor passagiers meer worden blootgesteld aan de kracht van een botsing. Roestvrij staal deukt ook minder snel in dan conventioneel autocarrosseriestaal, maar eenmaal beschadigd is het moeilijker om het weer in vorm te krijgen.
Maar één autofabrikant probeerde eerder een auto met een roestvrijstalen carrosserie in grote aantallen te produceren: DeLorean. Dat merk, beroemd geworden vanwege de Back To The Future-films, ging failliet na de bouw van minder dan 10.000 auto’s.
375.000 Cybertrucks per jaar
De problemen zouden inmiddels opgelost moeten zijn, want de introductie van de pick-uptruck vindt binnenkort plaats. Tesla wil namelijk eind september starten met de eerste leveringen van de Cybertruck, waarna de echte massaproductie ergens in 2024 op gang moet komen.
De fabrikant wil volgens Electrek zo’n 375.000 Cybertrucks per jaar gaan produceren. Ter vergelijk: dit jaar mikt Tesla in totaal op 1,8 miljoen verscheepte auto’s.
Wat kost de Tesla Cybertruck?
Bij de Cybertruck-presentatie in 2019 noemde Elon Musk een prijs van "onder 40.000 dollar", maar wat de echte prijs wordt, is nog niet bekend. Als het enige bedrijf dat carrosserieën van roestvrij staal in massa produceert, zal Tesla niet kunnen profiteren van de schaalvoordelen die andere autofabrikanten delen. Dat zou de pick-uptruck duurder kunnen maken om te produceren.
Tesla heeft er intussen aardig wat concurrentie bij gekregen. Zo kwamen onder meer Ford, Rivian, Hummer en RAM met elektrische pick-uptrucks. Met name de Ford F-150 Lightning is in de VS een geduchte concurrent, al zei Musk eerder dat de Cybertruck een grotere actieradius en een groter trekvermogen dan de Ford zou krijgen.
Of Musk de beloftes met de Cybertruck kan waarmaken is de vraag. "Mensen zijn inmiddels gewend aan Musks wishful thinking over toekomstige producten en functies", zegt Gartner-analist Mike Ramsey tegen Wired. "Nu neemt iedereen wat hij zegt met een korrel zout."
Voor Tesla heeft de Cybertruck volgens analist Tom Narayan van RBC Capital Markets inmiddels geen prioriteit meer, maar hij denkt dat het bedrijf alsnog een manier vindt om voldoende van de pick-uptrucks aan de man te brengen. "Het zal misschien niet de stilste elektrische auto zijn die er is, maar wat geeft dat? Tesla gaat ze verkopen. Mensen hebben er jaren op gewacht."
Kijk ook: