Tesla moet Model S terugbetalen aan Belg: het ene na het andere mankement
Tesla moet een Belgische klant zijn Model S P100D terugbetalen. Dat is de uitkomst van een vier jaar durende juridische strijd die de man voerde nadat zijn Model S veel mankementen vertoonde. Het Hof van Beroep in Antwerpen gaf de man gelijk, waardoor Tesla de aankoopprijs van 156.800 euro moet terugbetalen.
Volgens de rechter had de Model S P100D ernstige tekortkomingen die nadelig waren voor het rijcomfort en de veiligheid. Bovendien heeft Tesla volgens het hof het onderzoek naar de kwestie gehinderd, schrijft de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
De Model S kampte volgens de klant met een hele reeks technische problemen. "Het ging op dag één al fout. Ik zeg niet dat elke Tesla slecht is maar de auto die ik kocht vertoonde meteen mankementen. In de beginperiode alleen al is hij zes keer bij de garage geweest", aldus de klant tegen de Belgische krant. De dealer beloofde na het zoveelste gebrek de auto terug te nemen, maar deed dat uiteindelijk niet, waarna de man in 2019 een rechtszaak aanspande.
Onder meer de automatische parkeerfunctie van de auto werkte niet door mankementen aan de sensoren. Ook ging de laadklep niet goed dicht, viel het scherm soms uit en ging de oplaadpoort regelmatig niet open. Bovendien remde de auto soms zonder aanwijsbare reden.
Onderzoek gehinderd
Volgens het hof werkte Tesla niet goed mee aan het onderzoek. Zo zou het gegevens over de auto hebben achtergehouden voor een aangestelde onafhankelijke deskundige. Er waren volgens de rechter meer aanwijzingen dat de Amerikaanse fabrikant fouten probeerde te verdoezelen. Tesla gaat in beroep tegen de uitspraak.
In 2020 verzamelden boze Nederlandse Tesla-rijders zich in een stichting omdat ze vaak te maken hadden met uiteenlopende mankementen, van aandrijfassen die stuk gingen tot auto's die met de Autopilot-functie ingeschakeld abrupt remden op de snelweg. Ook klaagden de Teslarijders over krakende geluiden en trillingen, waterlekkages, afbladderende lak en een tegenvallende actieradius. Bovendien vonden ze dat de fabrikant slecht bereikbaar was.
Rechtszaak over meegluren camerabeelden
Onlangs is Tesla in de VS ook aangeklaagd, daarbij ging het over het schenden van de privacy van auto-eigenaren. Gevoelige beelden die de ingebouwde camera's in de auto's maakten werden door medewerkers binnen het bedrijf verspreid als een vorm van 'smakeloos vermaak'. Tesla-medewerkers hadden toegang tot video's die de camera’s in de auto's hadden opgenomen. Intieme of pijnlijke beelden werden door werknemers voorzien van commentaar en via interne groepschats verspreid.
De Amerikaanse Tesla-eigenaar die het bedrijf heeft aangeklaagd vanwege de privacyschendingen wil er een 'class action'-zaak van maken, waarbij andere gedupeerden zich kunnen aansluiten om kans te maken op een schadevergoeding.
Kijk ook: de toekomst van Tesla?