Meta wordt een concurrent voor de appwinkels van Apple en Google
Er komt nieuwe concurrentie voor de Apple App Store en de Google Play Store: Meta wil directe appdownloads vanuit reclames gaan aanbieden op Facebook en Instagram.
Vanaf volgend jaar treedt de 'sideloading-plicht' van Europa in werking. Dat onderdeel van de Digital Markets Act (DMA) moet machtsmisbruik van grote techbedrijven voorkomen. Op het gebied van mobiele apps worden Apple en Google door Europa gezien als 'poortwachters', die met hun App Store en Play Store de richting van de markt bepalen. Straks mag dat dus niet meer, en moet het sideloaden van apps worden toestaan: downloaden buiten de appwinkel om dus.
Meta zou willen inspringen op die mogelijkheid, meldt The Verge. De mogelijkheid is vooral voor Apple-gebruikers nieuw: op Android is het al langer mogelijk om apps buiten de Play Store om te installeren. Meta wil straks advertenties voor apps tonen met een directe downloadknop. Zo kunnen gebruikers die app downloaden en installeren zonder over te hoeven schakelen naar de appwinkel. Dat zou er volgens Meta voor zorgen dat gebruikers een app sneller zullen downloaden.
Eerst voor Android
Hoewel Apple straks dus ook verplicht wordt sideloading toe te staan, zou Meta in eerste instantie toch testen op Android. Daar zijn de beperkingen al beter bekend: niemand weet nog hoe Apple zich straks aan de Europese plicht zal houden. Dat zal in ieder geval met tegenzin zijn want Apple ziet weinig heil in sideloading.
Naar verwachting zal de mogelijkheid op iPhones en iPads gepaard gaan met allerlei waarschuwingen en extra stappen, om doorsnee gebruikers te weerhouden van sideloading. Apple vreest namelijk een toename in malware, omdat apps buiten de App Store om niet door Apple gecontroleerd zijn. Maar als iPhones vastlopen door malware, zullen gebruikers wel bij Apple aankloppen.
In eerste instantie gratis
Meta zou van plan zijn om het aanbieden van de apps in eerste instantie gratis te doen. Ook in het betaalsysteem staan appmakers dan vrij, waardoor zij 100 procent van de inkomsten zelf kunnen innen – los van eventuele kosten voor het betaalverkeer. Bij Apple en Google zijn zulke kosten inbegrepen in de 15 tot 30 procent commissie, een regeling waar sommige appmakers zich aan storen.
Meta bevestigt de plannen tegenover The Verge. "Ontwikkelaars verdienen meer manieren om hun apps gemakkelijk bij de mensen te krijgen die ze willen", aldus Meta. Google heeft nog niet gereageerd op het nieuws.
Meer appwinkels
Meta zal niet de enige nieuwe uitgever van apps voor Android en iOS zijn. Ook Microsoft is van plan om met een eigen mobiele appwinkel te komen. Die moet dan zowel apps als games bevatten: met de gewenste overname van game-uitgever Activision Blizzard zou Microsoft zich ook meer willen richten op mobiele games. Candy Crush-maker King is namelijk onderdeel van Activision Blizzard, en zou na de overname ook onder Microsoft komen te vallen.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>