Waarom Threads razendsnel Twitter gaat inhalen
Threads, de nieuwe Twitter-rivaal van Instagram, heeft een vliegende start gemaakt. Het lijkt een kwestie van tijd voor Threads meer gebruikers dan Twitter heeft. Waarom gaat het zo hard?
Threads is donderdagochtend uit de startblokken geschoten. Anderhalve dag later waren er al 70 miljoen accounts aangemaakt op de app, die in de EU nog niet beschikbaar is. "Het voelt als het begin van iets speciaals, maar we hebben nog veel werk voor de boeg", schreef Mark Zuckerberg. Dat klopt, want op Threads ontbreken nog veel basisfuncties, zoals hashtags, DM's, een goede zoekfunctie en een feed met alleen berichten van mensen die jij volgt. Dat komt er allemaal aan, belooft Instagram-baas Adam Mosseri. Dat Threads nog 'werk in uitvoering' is, weerhoudt mensen er niet van zich massaal aan te melden.
Volgers en meldingen
De belangrijkste troefkaart van Threads is dat de 2 miljard Instagram-gebruikers vliegensvlug een Threads-profiel kunnen beginnen. Ze hoeven daarvoor alleen de app te installeren en in te loggen met hun Instagram-gebruikersnaam en wachtwoord. Het aanmaken van een nieuw account is de grootste drempel voor elke nieuwe app en dienst en dat probleem heeft Threads dus niet.
Bij Threads volg je in één klik iedereen die je ook op Instagram volgt, ook als dit account nog geen Threads-account heeft. Zodra zij zich aanmelden met een openbaar profiel op de nieuwe app, volg je ze automatisch. Daarnaast krijgen Instagram-gebruikers notificaties dat hun 'vrienden' en accounts die ze volgen nu 'actief zijn op Threads'. Die meldingen maken mensen natuurlijk nieuwsgierig naar de nieuwe app.
Threads-gebruikers zien niet alleen berichten van mensen die ze kennen, maar ook door het algoritme uitgekozen andere accounts, zoals berichten van beroemdheden. Celebs hebben zich ook massaal op Threads gestort. Beroemdheden keerden de laatste jaren Twitter steeds vaker de rug toe, maar zien bij Threads nieuwe kansen.
Overzichtelijk en reclamevrij
Threads lijkt erg op Twitter en is vooral gericht op het delen van korte geschreven berichten en het reageren op elkaar. Dat is iets waar de 2 miljard Instagram-gebruikers op die app geen goede oplossingen voor hadden. Instagram is nu eenmaal ingericht voor foto's en filmpjes. De interface van Threads is heel simpel en kaal. Doordat er ook nog geen advertenties op Threads staan, voelt de app lekker snel en overzichtelijk. Een beetje zoals in de beginjaren van Twitter, waar tegenwoordig je tijdlijn ook vol advertenties staat.
Het 'reclamevrije scrollen' op Threads is zelfs een pluspunt ten opzichte van Instagram, dat je ook heel veel reclames voorschotelt. Ook 'ontevreden' Instagram-gebruikers zullen dus misschien wel iets zien in de nieuwe app. Meta zal later advertenties toevoegen - er moet immers geld verdiend worden - maar het is een slimme zet om dat nog even uit te stellen.
Overstappers van Twitter
Twitter heeft volgens schattingen tussen 300 en 450 miljoen actieve gebruikers per maand. Dat zijn mensen die ondanks alles de app trouw zijn gebleven. Maar er heerst al maanden onvrede over de verschillende maatregelen van Elon Musk, die gebruikers steeds meer wil overhalen om een betaald abonnement te nemen.
Twitter-gebruikers die al overwogen te stoppen, hebben met de komst van Threads een alternatief waarvan ze weten dat het wél massaal gebruikt zal worden, in tegenstelling tot kleinere concurrenten als Mastodon en Bluesky. Uiteindelijk is bij elk nieuw sociaal netwerk het belangrijkste of er genoeg mensen die jij kent actief zijn.
'Vriendelijke sfeer'
Veel meer mensen dan de huidige Twitter-gebruikers hebben Twitter in het verleden geprobeerd of bezocht, en vervolgens bedacht dat het platform niets voor hen was. Dat heeft vooral te maken met de sfeer op Twitter, die door alle politieke discussies al jaren 'verzuurd' is. Dat is er sinds de overname door Musk niet beter op geworden. Veel mensen hebben daar helemaal geen zin in.
Threads moet daarentegen volgens Zuckerberg een 'vriendelijke' app worden. Een mooie belofte, maar of dat lukt is de vraag. Het zou kunnen betekenen dat Meta strenger moet gaan modereren dan we van het bedrijf gewend zijn.
Op nieuwe platforms is de stemming in de begintijd trouwens altijd goed en dat lijkt op Threads ook weer zo. Dat helpt om mensen over te halen die nooit iets zagen in het delen van hun mening op Twitter. Voor veel Instagram-gebruikers is Threads op dit moment simpelweg nieuw en leuk genoeg om het een kans te geven.
Engagement en algoritmes
Als 'slechts' een kwart van de Instagram-gebruikers een Threads-profiel aanmaakt, dan is de nieuwe app Twitter qua absolute aantallen al ruim voorbij. Maar uiteindelijk gaat het erom dat mensen echt blijven reageren op elkaar: engagement. Of Threads wat dat betreft een betere plek zal zijn dan Twitter, moet nog blijken.
Wat je ook van Meta vindt, het bedrijf is met zijn algoritmes wel heel goed in het aanbevelen van wat gebruikers boeiend of leuk vinden. Net zoals het ook goed is in het succesvol kopiëren van concurrenten. Vals spel, vindt Musk. Maar voorlopig staat het 1-0 voor Zuckerberg.
Volg ons op jouw favoriete social app. En nu ook op Threads.