Is Cowboy de volgende VanMoof? 'Nee, we maken volgend jaar winst'
Het Belgische e-bikemerk Cowboy wordt vaak vergeleken met VanMoof: hippe e-bikes voor in de stad met een eigen internetverkoop en veel softwarefuncties. Andere overeenkomst: miljoenen verlies per jaar. Maar Cowboy verwacht in 2024 winstgevend te zijn. Het Belgische bedrijf reageerde uitgebreid op onze vraag over waarin Cowboy verschilt van VanMoof.
De timing was toeval: vlak voor het faillissement van concurrent VanMoof paste Cowboy zijn koers aan. Het Brusselse fietsmerk introduceerde een goedkopere uitvoering (2490 euro) van zijn e-bikes, met een ketting in plaats van een riemaandrijving, en het kondigde een prijsverhoging van de andere modellen aan: van 2990 naar 3290 euro. Die prijsverhoging is nodig 'om gezond te blijven', laat Cowboy aan Bright weten. Dat roept gezien de ondergang van VanMoof vragen op. Hoe staat Cowboy er voor? En waarom zou het Belgische bedrijf niet 'de volgende VanMoof' worden?
Cowboy bestaat zes jaar en is een stuk jonger dan VanMoof, dat in 2009 werd opgericht. De Brusselse fabrikant leed vorig jaar bijna 32 miljoen euro verlies. Dat is fors, maar veel minder dan de 80 miljoen verlies die VanMoof zowel in 2021 als 2022 draaide. Eerder dit jaar haalde Cowboy weer miljoenen op, zowel via crowdfunding als bij bestaande aandeelhouders, waaronder de Amerikaanse techfondsen Index Ventures en Tiger Global. Cowboy heeft nu 55.000 e-bikes verkocht, bij VanMoof stond de teller op 190.000.
'Op weg naar winst'
"Hoewel we geen commentaar kunnen geven op VanMoof, weten we dat je om in deze sector te winnen een fantastisch product nodig hebt met een sterke eenheidseconomie, een omnichannel distributiemodel en een duidelijk plan om winstgevendheid te bereiken", schrijft Cowboy in antwoord op onze vragen. Het bedrijf zegt dit jaar een 'aanzienlijke verbetering van de financiële resultaten' te zien. "We liggen op schema voor EBITDA break-even dit kwartaal en winstgevendheid voor het volledige jaar in 2024."
Cowboy benadrukt 'ongelooflijk flexibel' te zijn. "We hebben een team van 84 mensen op ons hoofdkantoor en een voorraad die 50 procent lager is dan een jaar geleden. We halen hoge winstmarges van 40 procent."
Assemblage in Europa en meer winkels
Cowboy zegt de assemblage van zijn fietsen voortaan in Europa te doen. "Dit betekent dat we veel flexibeler zijn om productproblemen op te lossen, in tegenstelling tot andere fietsmerken die problemen in het verre oosten moeten aanpakken, wat grote vertragingen veroorzaakt. Ons productontwerp heeft eenvoud als kern, wat problemen vermindert." VanMoof werkte met speciaal ontwikkelde eigen onderdelen die in fabrieken in Taiwan werden geproduceerd. Cowboy is ook trots op zijn nieuwe 'chief supply chain officer': Oliver Barleben, voormalig hoofd van de toeleveringsketen van Philips. De Belgen noemen hem "de beste man in de branche".
Cowboy gaat de komende maanden zijn dealernetwerk flink uitbreiden, wat onder andere belangrijk is voor consumenten bij reparaties. "We liggen op schema om tegen het einde van het jaar samen te werken met 300 onafhankelijke fietsenwinkels om onze fietsen te verkopen en te onderhouden." Dat zijn meer locaties waar klanten terechtkunnen dan bij VanMoof, dat 56 servicepunten telde.
De oprichters van Cowboy
Software als troefkaart
Het Belgische merk zegt zich ook te onderscheiden met zijn software. Het aantal functies werd de laatste jaren regelmatig uitgebreid, met onder andere AdaptivePower, voor extra ondersteuning bij tegenwind of heuvelop fietsen. Ook heeft de Cowboy-app een nieuwe Google Maps-integratie en ongelukdetectie.
Dat soort software-extra’s zijn bij de nieuwe goedkopere Core-uitvoering van de Cowboy-fietsen trouwens niet meer standaard meegeleverd, daar moet je extra voor betalen. Klanten kunnen het als een optioneel pakket voor 300 euro toevoegen.
"Het lijdt geen twijfel dat de afgelopen jaren een uitdaging zijn geweest voor de sector in het algemeen", geeft Cowboy tot besluit toe. "Maar we bevinden ons nu in een sterke positie om te profiteren van de verbeteringen die we hebben aangebracht om op een efficiënte en duurzame manier te blijven groeien. We zijn volledig gefocust op het behalen van winstgevendheid volgend jaar, terwijl we voorop blijven lopen op het gebied van innovatie."
Lees meer over elektrische fietsen.
Luister ook: Waarom VanMoof ten onder ging
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>