'Slim' slot op OV-fiets blijkt dom: maandelijks duizend reizigers gestrand
Steeds meer OV-fietsen van de NS hebben een elektronisch slot, dat je opent met je OV-chipkaart. Handig, totdat het 'slimme' slot voor de terugrit niet meer opent. En dat overkomt wel duizend reizigers per maand.
De OV-fiets werd in 2003 ingevoerd, inmiddels zijn er ruim 21.000 van die fietsen verkrijgbaar bij 300 stations in ons land. Voor het huren moet je langs een medewerker, die je OV-chipkaart en de sleutelhanger van de fiets scant. Sinds eind 2021 staan er op steeds meer stations OV-fietsen met een slim slot. Dat kun je zelf openen met je OV-chipkaart, zonder medewerker.
Op zich handig, maar er zijn hardnekkige opstartproblemen. Die doen zich vooral bij de terugreis voor, meldt BNR. Het slimme slot van een OV-fiets opent alleen voor de OV-chipkaart van de oorspronkelijke huurder. Alleen in veel gevallen gaat dat dus fout en opent het slot niet. In de meest recente maand zou dat bij 1 procent van de OV-fietsritten zijn gebeurd, iets meer dan 1000 gevallen.
Vorige gebruiker niet uitgecheckt
Gebruikers blijven dan gestrand achter op hun locatie, en moeten nog oppassen voor oplopende kosten ook. Klanten moeten namelijk zelf de NS op de hoogte brengen van de gestrande fiets, waarna in sommige gevallen zelfs 50 euro servicekosten worden gerekend voor het ophalen van de fiets. De gestrande reiziger moet zelf op eigen kosten weer thuis zien te komen.
Doet de gebruiker niks, dan blijft de huur van de fiets doorlopen op de OV-chipkaart van de oorspronkelijke huurder. En daar zit 'm de crux, want eigenlijk is het op het station al fout gegaan. De huur van een OV-fiets met slim slot stopt pas als de gebruiker het ringslot weer dicht doet op het station. Sommige gebruikers doen dat niet, en dan loopt de huur dus verder.
De volgende gebruiker scant zijn kaart, voelt dat de fiets open is en rijdt ermee weg. Pas later blijkt dan dat de OV-chipkaart van de nieuwe gebruiker niet de sleutel is: dat is de kaart van de vorige huurder. De reden van de verwarring is simpel: oude ov-fietsen moeten nadrukkelijk met een open slot worden achtergelaten, de nieuwe fietsen moeten nadrukkelijk worden gesloten.
Oplossing: automatisch uitchecken
"Heel vervelend", noemt woordvoerder Erik Kroeze van de NS de situatie tegenover BNR. Reizigers bij wie op die manier geld is afgeschreven, kunnen zich melden bij de NS en krijgen het geld terug. De NS werkt aan een oplossing, waarbij OV-fietsen die langere tijd met open slot op het station staan, toch automatisch worden uitgecheckt. Ook gaat de NS omroepen dat men een OV-fiets op slot moet zetten.
Eigenlijk hadden alle OV-fietsen al een slim slot moeten hebben. Bij de introductie eind 2021 werd nog gemikt op 70 procent binnen een jaar. In werkelijkheid hebben nu 7000 van de 21.000 fietsen een slim slot. De overgang gaat gestaag verder, met eind juli nog 1450 nieuwe fietsen. Volgens de NS stijgt de vraag naar OV-fietsen alsmaar, met begin juni nog een recordweek.
E-bikes
Sinds vorig jaar heeft de NS ook elektrische OV-fietsen, maar die zijn nog maar op vier stations te huren: Arnhem, Groningen, Maastricht en Driebergen-Zeist.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>