© Imagii

google AI klimaat vliegtuigen luchtvaart verminderen uitstoot

Google-AI vermindert klimaatimpact vliegtuigen met 20 procent

10 augustus 2023 om 20:18
Laatste update: 10 augustus 2023 om 20:32

Techreus Google wil kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken om de impact die vliegtuigen hebben op het klimaat aanzienlijk te verminderen. Door de technologie te gebruiken, kan de schade die de luchtvaart aanricht met 20 procent worden verminderd.

Volgens een rapport van de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering, de VN-organisatie die de risico’s van klimaatverandering evalueert, zijn condenssporen van vliegtuigen verantwoordelijk voor zo’n 35 procent van de impact die de luchtvaartindustrie heeft op het klimaat. Google werkte samen met de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines en Breakthrough Energy, een organisatie die werd opgericht door Bill Gates om de klimaatverandering te bestrijden, om die impact te verkleinen.

Het techbedrijf legt in een persbericht uit hoe het grote hoeveelheden data verzamelde om de vorming van condenssporen in kaart te brengen. Door de gegevens te analyseren met behulp van AI, hoopte Google een manier te vinden om piloten in staat te stellen hun vlieggedrag aan te passen, zodat zij minder condenssporen zouden achterlaten. 

Nieuwe vliegroutes

Dat kan simpelweg door nieuwe routes te kiezen. Condenssporen worden immers gevormd wanneer een vliegtuig door luchtlagen vliegt met een hoge vochtigheidsgraad. De sporen blijven vervolgens hangen in de atmosfeer, waar zij warmte die normaal gezien naar de ruimte zou worden gestraald, kunnen tegenhouden. Maar tot nu toe was het voor piloten onmogelijk om te weten welke vluchtroutes hen door vochtige luchtlagen zouden voeren. 

Google probeert daar met zijn AI-modellen verandering in te brengen. Het bedrijf hielp piloten van American Airlines de voorbije zes maanden om routes te vinden waarin de vorming van condenssporen kleiner was. Na 70 testvluchten bleek dat op deze manier een reductie van 54 procent gerealiseerd kon worden. Met andere woorden: de totale impact van een vlucht op het klimaat nam met bijna 20 procent af.

Brandstofverbruik stijgt wel licht

Een kleine kanttekening: door de aangepaste routes moesten vliegtuigen gemiddeld 2 procent meer brandstof gebruiken. Maar volgens Google moet slechts een deel van vluchtroutes worden aangepast. Wanneer het systeem op grote schaal wordt toegepast, voorspelt het bedrijf een toename van het brandstofverbruik van slechts 0,3 procent. 

Google concludeert door te zeggen dat het vermijden van condenssporen een “kosteneffectieve, schaalbare oplossing kan zijn om de impact van vliegen op het klimaat te verminderen.” Het bedrijf wil de technologie nu verder verfijnen en verwacht dat in de toekomst nog grotere reducties kunnen worden verwezenlijkt.