YouTube lanceert nieuwe manier om muziek te ontdekken
Bij de muziekdienst YouTube Music kun je voortaan nieuwe muziek ontdekken door te swipen door videofragmenten. Ook concurrent Spotify kwam onlangs met zo'n visuele feed.
De tijd dat je op muziekdiensten alleen albumcovers en songtitels zag zijn nu echt voorbij. De muziekapps worden steeds visueler en laten je ook steeds meer bewegende beelden zien. YouTube Music zet nu ook een stap in die richting met zijn nieuwe onderdeel Samples. Op dat nieuwe tabblad in de YouTube Music-app zie je beeldvullend korte video's, die het makkelijker moeten maken om nieuwe muziek te ontdekken. De filmpjes gaan over fragmenten van liedjes die je nog niet kent.
Je kunt op de videosamples omhoog of omlaag swipen, vergelijkbaar met TikTok, maar je blijft in de YouTube Music-app. Als je een video ziet die je leuk vindt, kan je doorklikken naar het hele album. "We hopen dat je op deze manier artiesten leert kennen die helemaal nieuw voor je zijn", aldus YouTube.
De videoclips onder Samples kan je ook in je verzameling plaatsen, delen met vrienden of toevoegen aan een afspeellijst. YouTube koppelt de nieuwe functie ook aan zijn TikTok-achtige onderdeel Shorts: je kan zo'n clip gebruiken in je eigen Shorts-video.
Visuele feed
Samples wordt vanaf vandaag wereldwijd uitgerold naar gebruikers van YouTube Music. De functie komt volgens YouTube mogelijk later ook naar andere delen van de app. Concurrent Spotify voegde onlangs ook een visuele feed toe aan zijn app. Daar scroll je ook verticaal doorheen om nieuwe muziek en podcasts te ontdekken.
YouTube Music staat wereldwijd op de vijfde plaats op de markt van streaming muziek. De marktleider is Spotify, gevolgd door de streamingdiensten van Apple, Tencent en Amazon.
Lees ook: Apple Music doet eindelijk Discover Weekly van Spotify na