VanMoof gaat verder onder Lavoie: wat zijn de gevolgen voor klanten?
Afgelopen week vond de overdracht officieel plaats: VanMoof is overgenomen door Lavoie, een Brits bedrijf dat elektrische stepjes maakt. Dat er een doorstart komt voor het failliete e-bike-merk, lijkt goed nieuws voor VanMoof-klanten, maar er zijn nog veel vragen. We zetten ze voor je op een rij.
Lavoie is een jong merk dat nog maar één product verkoopt: een opvouwbare e-step van 2000 euro. Het merk is een onderdeel van McLaren Applied, dat sinds 2021 eigendom is van het investeringsfonds Greybul Capital. Het is dus geen deel van de McLaren Group, bekend van het Formule 1-team. Maar McLaren Applied ontwikkelt wel technologie op het gebied van elektrificatie, telemetrie en besturing, die ook aan F1-teams wordt geleverd.
De Britten willen VanMoof weer opnieuw opbouwen, maar benadrukken dat ze eerst 'de activiteiten stabiel willen krijgen'. Uiteindelijk moet VanMoof dan ooit winstgevend worden. Daarvoor zegt Lavoie 'tientallen miljoenen' te investeren. Er zijn zulke enorme bedragen nodig omdat VanMoof, dat half juli failliet ging, zwaar verlieslatend was. In totaal had het bedrijf 144 miljoen euro aan schulden.
Nu de overname rond is, is het voor VanMoof-klanten wachten op meer duidelijkheid. Op veel praktische vragen kunnen of willen woordvoerders van Lavoie tegen Bright nog geen antwoorden geven. Wat er tot nu toe bekend is, vatten we voor je samen. We beginnen met de vraag met het langste antwoord.
Wat als je een VanMoof-fiets hebt besteld maar hem niet hebt gekregen?
De kans blijft bestaan dat je je geld kwijt bent. Lavoie doet er geen uitspraken over. De e-bikes die in de magazijnen stonden zijn verkocht door de curatoren en de opbrengst is naar de grootste schuldeiser gegaan. Dat is het Britse TriplePoint Capital, dat leidt een groep investeerders bij wie VanMoof samen 80 miljoen euro schuld had. En dan ligt er in de haven van Rotterdam ook nog een nieuwe voorraad e-bikes die net uit Taiwan was aangekomen. Die voorraad is echter geclaimd door transporteurs tot hun rekeningen worden betaald.
Klanten die nog geld, accessoires of e-bikes tegoed hebben van VanMoof zullen moeten afwachten. Uit het nieuwe faillissementsverslag blijkt dat er onenigheid over gemaakte afspraken is tussen TriplePoint en de curatoren. Een deel van de opbrengst van het onderpand - de voorraden van fietsen en onderdelen - zou worden gebruikt voor het betalen van claims van klanten. Gedupeerden kunnen niet direct bij TriplePoint claims neerleggen, dat gaat via de curatoren van VanMoof. "Voorts gelden nog aanvullende voorwaarden, waarover verschil van inzicht bestaat tussen curatoren en de pandhouder. De curatoren zullen nader onderzoeken of er claims geldend gemaakt kunnen worden onder de gemaakte afspraak met de pandhouder en zo ja, welke transacties onder de afspraak vallen en daar opvolging aan geven."
Als TriplePoint voet bij stuk houdt, dan krijgen klanten mogelijk niets van hun geld terug. Lang verhaal kort: er is geen duidelijkheid en het kan nog wel even duren. Sommige VanMoof-klanten die op tijd een verzoek tot een chargeback (terugvordering) hebben ingediend bij betaalbedrijven Adyen en Paypal zouden mogelijk wel hun geld teruggestort krijgen. Volgens de curatoren is daarover 'veelvuldig gecorrespondeerd' met beide betaalbedrijven en wordt geprobeerd Adyen en Paypal de 'benodigde gegevens aan te leveren'.
Blijft VanMoof bestaan en blijft het een Amsterdams bedrijf?
Ja, een woordvoerder zegt dat VanMoof in Amsterdam blijft en dat er momenteel geen plannen zijn om te verhuizen. De naam blijft ook VanMoof. De e-bikes gaan dus niet opeens Lavoie heten.
Waar kan ik straks mijn VanMoof-fiets laten repareren?
Lavoie wil reparaties door derde partijen mogelijk maken. Dat wordt gezien als een deel van het 'stabieler maken' van het bedrijf. Je kan dan uiteindelijk bij meer fietsenmakers terecht om je VanMoof-fiets te laten repareren. De kans is groot dat er onderdelen voor bijvoorbeeld de VanMoof S3 beschikbaar komen voor andere bedrijven. Er zijn trouwens ook al enkele fietsenmakers die veel reparaties voor VanMoof-fietsen kunnen uitvoeren, ook zonder de speciale onderdelen van het bedrijf zelf.
Wanneer gaat VanMoof weer zelf fietsen repareren en verkopen?
Het is nog niet zeker in hoeverre VanMoof zelf reparaties blijft uitvoeren, zoals de afgelopen jaren gebeurde. Volgens een Lavoie-woordvoerder 'is het nog te vroeg' om daar iets over te zeggen. Voor de verkoop wil Lavoie uiteindelijk over naar een winkelmodel met derde partijen. Kortom: VanMoof-fietsen zijn dan ook bij andere fietsenwinkels te koop, niet alleen via de VanMoof-website. Het bedrijf hoopt daar binnen een paar weken meer over bekend te maken. In de tussentijd is er slechts de belofte om 'zoveel mogelijk VanMoof-fietsers op de weg te houden'.
Wat gebeurt er met je garantie?
Doordat het bedrijf dat de garantie heeft gegeven failliet is gegaan, valt er aan garantie mogelijk niks te halen. Lavoie heeft daar nog niets over bekendgemaakt. Volgens experts is de kans gering dat eerdere garantie-aanspraken zouden worden overgenomen.
VanMoof verkocht tot eind juni VanMoof S5, A5, S4 en X4. Zijn die e-bikes binnenkort weer te koop?
Dat is onzeker. Voor een antwoord op de vraag of en welke VanMoof-fietsen weer op de markt komen, is het volgens een woordvoerder nog te vroeg. Wel is het bedrijf van plan om toekomstige VanMoof-fietsen niet alleen zelf te verkopen, maar ook via fietsenwinkels. Ook gaan toekomstige VanMoof volgens Lavoie standaard onderdelen van bekende leveranciers gebruiken. De recente e-bikes van VanMoof gebruiken nog meerdere speciale onderdelen, dus daarvoor moeten technische oplossingen gezocht worden.
Wat gebeurt er met de VanMoof-oprichters?
VanMoof-oprichters Ties en Taco Carlier krijgen geen leidinggevende functies meer. De broers krijgen hooguit een 'adviserende' rol, maar in feite hebben ze geen invloed meer. VanMoof zal gerund worden door managers van het Britse bedrijf. Er wordt wel gesproken over het aannemen van enkele andere ex-managers van VanMoof. Veel medewerkers zijn hun baan definitief kwijt. Maar ongeveer 50 van de 700 voormalige werknemers komen weer in dienst.
Veel fabrikanten van e-stepjes richten zich op het verhuren via een app. Gaat Lavoie de e-bikes aanbieden als deelfietsen?
Nee, Lavoie zegt zich vooralsnog alleen te richten op de verkoop aan consumenten, van 'producten die mensen willen koesteren'. Het bedrijf werkt dan ook niet met een app om stepjes of e-bikes te verhuren.