Adobe grijpt AI aan om de prijzen van Creative Cloud te verhogen
Adobe heeft aangekondigd de prijzen voor een aantal Creative Cloud-apps te verhogen. De veranderingen gaan per 1 november in. Volgens Adobe zijn de prijsverhogingen nodig doordat zijn nieuwe AI-functies hogere kosten met zich meebrengen.
Adobe verhoogt de prijzen van sommige losse apps en alle apps van de Creative Cloud-abonnementen. Onder andere Photoshop, Premiere Pro, Illustrator, InDesign en After Effects worden dit najaar duurder. In ruil voor de prijsstijging krijgen klanten wel toegang tot zogenaamde generatieve credits voor de AI-tool Adobe Firefly.
Met de credits kun je beelden genereren met de AI-functies in Adobe-programma's zoals Photoshop en Premiere. Ironisch genoeg is de integratie van AI ook de reden dat Adobe zich genoodzaakt ziet de prijzen te verhogen. De AI-bewerkingen vergen relatief veel serverkracht, en daardoor is de technologie duur om te gebruiken.
Nederlandse prijzen
In de VS stijgen de prijzen met zo'n 10 procent voor abonnementen voor individuele gebruikers. De stijging voor Creative Cloud voor bedrijven bedraagt net iets meer dan 5 procent. Het is nog niet bekend hoe sterk de prijzen zullen stijgen in Nederland. Dat maakt Adobe pas binnenkort bekend.
De prijzen worden niet voor elk product verhoogd. Zo blijven onder andere Acrobat, Lightroom, Premiere Rush en mobiele abonnementen even duur. Ook blijven alle abonnementen voor studenten, docenten en scholen onaangepast.
'Nieuw tijdperk'
De prijsverhogingen van Adobe komen er net nadat het bedrijf sterke kwartaalcijfers optekende. In het derde kwartaal heeft het bedrijf een omzet van net geen 5 miljard dollar gedraaid, een groei van 10 procent tegenover dezelfde periode een jaar geleden. Ook de winst per aandeel is fors gegroeid, meer dan analisten hadden voorspeld.
Die sterke prestaties dankt het bedrijf naar eigen zeggen aan zijn sterke inzet op AI. "We ontketenen wereldwijd een nieuw tijdperk van met AI versterkte creativiteit met innovaties in ons hele productportfolio", aldus Shantanu Narayen, ceo van Adobe. "De recente lanceringen van Firefly, Express, Creative Cloud en GenStudio maken de magie van Adobe beschikbaar voor miljoenen gebruikers."