Deze nieuwe e-bike van Cannondale is no-nonsense en 'betaalbaar'
Cannondale heeft een goedkoper model van zijn elektrische stadsfiets gelanceerd. De nieuwe e-bike heeft een slank frame en een eenvoudige opzet, om de prijs laag te houden.
Cannondale mikt met zijn nieuwe e-bike Mavaro Neo SL op mensen die vooral korte ritjes in de stad of het dorp maken. Het merk heeft met deze elektrische fiets een concurrent voor de urban e-bikes van onder meer Tenways, Veloretti en Cowboy. Het ontwerp van de Mavaro Neo SL is rechttoe-rechtaan en de bediening en features zijn eenvoudig gehouden. Dat zorgt wel voor een prijs die lager is dan we meestal van Cannondale gewend zijn: vanaf 2299 euro.
Er is bij de Mavaro Neo SL-fietsen keuze uit drie verschillende frames: met een schuine bovenbuis, een lage instap of een extra lage instap. De zitpositie houdt volgens Cannondale 'het midden tussen een comfortabele rechte houding en sportieve controle'.
Motor en trapondersteuning
De gebruikte hub-motor van Bafang, geïntegreerd in de achternaaf, is bedoeld om het gewicht laag te houden. Dit nieuwe SL-model is dan ook een stuk slanker dan de krachtigere voorganger Mavaro Neo, die een Bosch Performance Line CX-motor heeft. De G020 Bafang-motor heeft 350W en biedt trapondersteuning tot 25 km/u en 45 Nm koppel. De nieuwe Cannondale-fiets heeft een ketting, dus geen riemaandrijving, en ook geen automatische versnelling.
Het schermpje op het stuur toont informatie en laat je schakelen tussen de drie modi van trapondersteuning. Maar allerlei slimme functies die je via je smartphone kan bedienen, zoals bij concurrenten als Cowboy, heeft deze Cannondale niet. De e-bike heeft wel de handige functie walk-assist, waarbij je tijdens het lopen met de fiets aan de hand een beetje ondersteuning krijgt. Dat is bijvoorbeeld prettig als je zware boodschappen vervoert. De bagagedrager kan tot 18 kg dragen en biedt ook plaats aan allerlei accessoires.
Batterij en actieradius
De batterij met 360 Wh zit geïntegreerd in de onderste buis. De actieradius is 108 kilometer, flink minder dan die van de grote broer Mavaro Neo (175 kilometer). Maar je kunt optioneel een tweede batterij toevoegen aan de Neo SL om het rijbereik te verdubbelen.
De e-bike heeft Tektro hydraulische schijfremmen en een verende voorvork. De Schwalbe Big Ben-banden zorgen voor meer demping en rijcomfort. Verder heeft de e-bike een ringslot van ABUS en een verlichtingssysteem van Lezyne.
De Mavaro Neo SL is er in twee uitvoeringen: SL1 met acht versnellingen en de goedkopere SL2 met zeven versnellingen. Ook de zadels zijn per model anders.
De SL1 kost 2499 euro, terwijl de SL2 verkrijgbaar is voor 2299 euro. Ter vergelijk: de Mavaro Neo 5 begint momenteel bij 3600 euro.