Pas op: steeds meer fraude bij webshops, zeggen consumentenorganisaties
De feestdagen zijn in aantocht en dus gaan we meer online shoppen. Dan stijgt ook het risico om opgelicht te worden en de fraude bij webshops neemt al toe, waarschuwen vijf consumentenorganisaties.
'Eerst reviews checken, dan bestellen', luidt de nieuwe campagne van vijf consumentenorganisaties. Het klinkt vrij simpel: check eerst of de webshop wel echt betrouwbaar is voordat je bestelt. En toch trappen we er met z'n allen steeds vaker in, ook omdat fraudeurs steeds overtuigendere sites bouwen. Ogenschijnlijk echte online outlets die het net wat goedkoper aanbieden: je zal wel gek zijn om meer te betalen toch?
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor dit jaar ruim 40.000 aangiftes over aan- en verkoopfraude. Zeker 14.000 van die meldingen gaan over webwinkels die na aankoop het product niet leveren. Het LMIO heeft tot nu toe dit jaar al duizend malifide webshops offline laten halen, ruim 30 procent meer dan in heel 2022.
De Fraudehelpdesk ziet bovendien dat de gemiddelde schade toeneemt. Die ligt nu gemiddeld op 350 euro per geval, 20 procent hoger dan vorig jaar.
Verborgen kosten en geen contact
Er zijn ook malafide webwinkels die het product wel leveren, maar onverwacht hoge retourkosten rekenen. Of klanten kunnen bij problemen met de levering niet in contact komen met het bedrijf. Dat kun je als consument voorkomen door beter te controleren voor je bestelt, waarschuwen de organisaties.
De actie is opgezet door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie. De groepen sloegen eerder de handen ineen en blijkbaar blijft actie nodig.
"Met de feestdagen in aantocht zit niemand te wachten op een miskoop of een bestelling die veel te laat of nooit aankomt. Check dus eerst goed de reviews voor je ergens bestelt! Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM.
Hoe check je webshops?
Consumenten kunnen het makkelijkst het woord 'reviews' in Google typen, gevolgd door de url van de webshop. De grootste boosdoeners komen dan al tevoorschijn, via review-sites en fora. Het kan ook lonen om dezelfde zoekactie in te voeren op bijvoorbeeld X/Twitter of Reddit, zeker bij internationale webshops.
Verder heeft de politie een site met gegevens van verkopers waar melding over is gemaakt. Die verkopers zijn onder andere te vinden op basis van website, e-mailadres of telefoonnummer.