Deze elektrische Volvo is een muisstille en ruime 'huiskamer op wielen'
Volvo heeft zijn elektrische MPV officieel onthuld: de EM90 heeft heel veel ruimte en een grote actieradius. De EV met plek voor zes personen wordt ook nog eens extra stil dankzij nieuwe noise cancelling-technologie.
MPV staat voor multi-purpose vehicle: het is een type auto met veel binnenruimte, vaak als één grote ruimte, en meestal met een hoge instap. Soms worden MPV's gebaseerd op een bestelwagen en Amerikanen noemen ze ook wel minivans. Volgens Volvo is de MPV de laatste jaren bezig aan een stevige comeback, vooral in Azië. Daarom komt het Zweedse merk nu eerst in China met deze elektrische MPV EM90.
De nieuwe minivan is 5,21 meter lang en 2,02 meter breed, heeft een wielbasis van 3,2 meter en weegt ruim 2700 kg. De Zweedse MPV is grotendeels gebaseerd op de Chinese Zeekr 009, wat logisch is omdat Volvo en Zeekr beide onder de Geely-paraplu vallen.
Noise cancelling aan boord
Volvo noemde de EM90 onlangs al 'rijdende woonkamer'. Het moet een wagen zijn waarin je je helemaal kunt ontspannen, alsof je thuis bent. Daarom heeft de EM90 ook nieuwe noise cancelling-technologie ingebouwd, zodat de cabine extra stil is. De banden zijn ook stiller en er is luchtvering aanwezig.
De EM90 beschikt ook over een Bowers & Wilkins surround-soundsysteem met 21 speakers. De noise-cancelling technologie zal trouwens nog niet direct beschikbaar zijn, maar wordt volgens Volvo later toegevoegd via een over-the-air update. Het lijkt Tesla wel.
Infotainment en massagestoelen
Voorin zit een groot 15,4 inch infotainmentscherm, voorzien van Qualcomm Snapdragon-chip met 5G-ondersteuning. De passagiers achterin kijken naar een uitklapbaar 15,6 inch scherm dat aan het dak vast zit.
De minivan biedt plaats aan zes personen, waarbij de twee passagiers op de tweede rij kunnen chillen op masserende loungestoelen met tafeltjes en bekerhouders. De passagiers achterin kunnen makkelijk in- en uitstappen dankzij de schuifdeuren.
Actieradius
De EM90 heeft een 272 pk elektromotor en een 116 kWh-accu, die volgens de Chinese CLTC-testcyclus goed is voor een actieradius van 738 kilometer. De CLTC- schatting valt meestal wat hoger uit dan de bij ons gebruikelijke WLTP-test.
De nieuwe Volvo ondersteunt ook bi-directioneel laden. De EV gaat van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconde.
Chinezen kunnen de EM90 al pre-orderen, maar of en wanneer deze grote Volvo-EV naar Europa komt, dat blijft voorlopig een vraagteken.
Lees meer nieuws over elektrische auto's.