IBM adverteert niet meer op X: 'Musk steunt white power-beweging'
Techreus IBM weigert nog te adverteren op X/Twitter, nadat een reclame van het bedrijf naast een Nazi-bericht werd getoond. Ook hekelt het bedrijf de steunende houding van eigenaar Musk naar de white power-beweging.
De nonprofit-waakhond Media Matters hield reclames op X de afgelopen tijd in de gaten, en wees bedrijven als Apple, Comcast en IBM erop dat hun reclames naast pro-Nazi en pro-Hitler-berichten werden getoond. IBM reageert daar nu fel op, en zegt: "IBM heeft geen tolerantie voor haatzaaiende uitlatingen en discriminatie en we hebben onmiddellijk alle advertenties op X opgeschort terwijl we deze volstrekt onaanvaardbare situatie onderzoeken".
Musk noemde het op X "echt belachelijk" dat witte mensen niet trots zouden mogen zijn op hun ras, in reactie op berichten van bekende extreemrechtse activisten. Ook was Musk het eerder deze week eens met een antisemitisch bericht dat stelt dat joden "haat richting witte mensen" hebben aangewakkerd.
X al langer slap tegen antisemitisme
The Atlantic stelt dat de berichten van Musk "de dodelijkste antisemitische complottheorie" herhaalt door het idee te pushen dat er een "verenigde Joodse agenda" zou zijn. Musk heeft eerder al boos gereageerd op kritiek dat hij antisemitische uitlatingen op zijn platform onvoldoende zou aanpakken.
Apple heeft nog niet gereageerd op de bevindingen van Media Matters. Vorig jaar zette Apple zijn advertenties op X al op een lager pitje, wat tot grote woede bij Musk leidde – hij ziet de advertentie-inkomsten voor zijn speeltje al maanden dalen. Apple-topman Tim Cook nodigde Musk destijds uit en wist het bij te leggen. Het is nog niet bekend of Apple zich nu opnieuw zo zal opstellen.