Minimumleeftijd voor e-bikes? Dit vindt het ministerie ervan
De roep om een minimumleeftijd voor e-bikes neemt toe, vanwege de zorgen over onveilige situaties op het fietspad door opgevoerde fatbikes. Zo zouden jongeren onder de 16 jaar niet meer op een elektrische fiets mogen rijden. Maar het ministerie en de landelijke politiek zien voorlopig geen heil in zo'n verbod.
Tientallen gemeenten riepen het kabinet onlangs op om maatregelen te nemen om de veiligheid op het fietspad te vergroten. Fietsers zouden steeds meer gevaar lopen door de snelle e-bikes, en dan vooral door opgevoerde fatbikes. In de brandbrief aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat riepen de gemeenten onder andere op tot een strengere minimumleeftijd voor het rijden op een e-bike. De opgevoerde fatbikes zijn namelijk vooral populair onder jongeren onder de 16 jaar.
Ministerie neemt oproep niet over
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een voorstel voor maatregelen tegen het opvoeren van e-bikes, maar een leeftijdsgrens valt daar niet onder. Dat zegt het ministerie tegen Pointer, in de uitzending van komende zondag. Harbers zei eerder al dat dit soort maatregelen ingewikkeld zijn en mogelijk de 'mobiliteit' van jongeren zouden beperken. Of dat echt zo is, daar doet het ministerie geen onderzoek naar. De landelijke politiek lijkt volgens Pointer ook niet echt aan te dringen op een strengere leeftijdsgrens voor elektrische fietsen.
Opvallend is dat een van de grootste fatbike-verkopers van Nederland, scooterwinkel La Souris, zich achter de roep om een leeftijdsgrens schaart. Volgens Armando Muis, oprichter en eigenaar van La Souris, hebben kinderen 'minder inschattingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel'. "Voor scooters bestaat een minimumleeftijd en heb je een rijbewijs nodig. Dat geldt voor de fatbike niet. Moreel gezien denk ik dat we moeten kijken of het aanvaardbaar is dat jongeren tussen de 11 en 16 jaar oud ook op zo'n voertuig mogen rijden", zegt hij tegen Pointer.
Controles met nieuwe rollerbank
Een deel van de fatbikes is opgevoerd, waardoor ze harder kunnen dan de toegestane 25 km/u. Ook worden ze regelmatig uitgerust met een gashendel: je hoeft dan niet te trappen om vooruit te gaan. Bij controles in Amsterdam van 50 fatbikes bleek dat een derde zo'n illegale gashendel had.
De politie heeft sinds kort de beschikking over nieuwe rollerbank om de snelheid van e-bikes te controleren. Als mensen ermee betrapt worden op de openbare weg, dan kan de politie de opgevoerde e-bike in beslag nemen. Ook kun je dan een boete van 290 euro krijgen.
Geen helmplicht
Eerder dit jaar zei minister Mark Harbers dat hij voorlopig ook niets ziet in een helmplicht. Hij zet alleen in op het 'geloofwaardig stimuleren' van het vrijwillig dragen van een fietshelm. "Als je het te snel gaat verplichten, kan dat mogelijk leiden tot minder fietsgebruik."