Is deze e-bike opgevoerd? Dit systeem kan de politie snel het antwoord geven
De grote fabrikanten van de motoren van elektrische fietsen moeten een bluetooth-systeem invoeren waarmee de politie snel kan checken of de motor is opgevoerd. Daarvoor pleit een bekende Duitse e-bike-expert.
De discussie over de gevaren van opgevoerde e-bikes is niet alleen in Nederland opgelaaid, ook in Duitsland is er veel aandacht voor. Een van de bekendste Duitse e-bike-deskundigen pleit ervoor dat fabrikanten van e-bike-motoren, zoals Bosch en Bafang, een bluetooth-systeem toevoegen aan hun producten. Daarmee kan de politie kan snel illegaal opgevoerde e-bikes herkennen door draadloos gegevens uit te lezen.
Brust deed dit pleidooi op een Duits congres, meldt Bike-EU. Zijn oproep valt samen met een oproep van tientallen gemeenten om strengere regels in te voeren om de overlast van opgevoerde e-bikes, met name fatbikes, tegen te gaan. Brust, werkzaam bij testbedrijf Velotech, denkt dat de politie veel kan hebben aan de bluetooth-technologie. Als agenten een e-bike zien rijden waarvan ze vermoeden dat die is opgevoerd, kunnen ze de fiets van de weg halen en snel via bluetooth gegevens over de e-bike-motor uitlezen.
Vermogen e-bike-motor uitlezen via bluetooth
"Als de politie via bluetooth kan uitlezen dat het vermogen van een e-bikemotor meer dan 12 wattuur per kilometer bedraagt, dan is de motor opgevoerd. Het normale vermogen bedraagt 5 tot maximaal 10 wattuur per kilometer", aldus Brust.
Het systeem kan de politie veel werk en tijd besparen, denkt hij. "Omdat er zoveel verschillende opvoerkits zijn, is het voor de politie erg tijdrovend om te bewijzen of er met een motor is geknoeid of niet. Je moet hem open maken en je hebt specialistische kennis nodig. De bluetooth-interface zou alles enorm vereenvoudigen." Er zijn talloze e-bike-merken, maar het aantal fabrikanten van e-bike-motoren is relatief klein. De grootste spelers zijn Bosch, Yamaha, Bafang, TDCM en Shimano.
Verkoopverbod opvoerkits
Nederlandse gemeenten eisen intussen dat er een verkoopverbod wordt ingevoerd voor opvoerkits voor elektrische fietsen. Ook riepen ze dinsdag het kabinet op om werk te maken van een minimumleeftijd voor het fietsen op e-bikes.
Tijdens de Duitse conferentie waarschuwde Brust overigens ook voor het repareren van e-bike-batterijen, omdat dit een groot brandgevaar oplevert.