Toyota-EV's met 1000 km bereik dankzij nieuwe batterij - maar voor wie zijn ze?
Toyota belooft tegen 2027 elektrische auto's met vastestofbatterijen op de markt te brengen, die een actieradius van duizend kilometer moeten krijgen. Maar de EV's met die nieuwe batterijen zullen lang niet voor iedereen zijn weggelegd.
De Japanse automaker was rijkelijk laat met de overgang naar elektrisch rijden, maar Toyota is bezig met een grote inhaalslag. Binnen drie jaar wil het bedrijf een EV op de markt brengen met een bereik van 800 kilometer. Die krijgt nog een 'normale' lithium-ion-batterij, dat wil zeggen met een vloeibare elektrolyt, het materiaal dat de twee elektroden met elkaar verbindt.
Nieuw soort batterij
Maar de echte blikvanger moet het jaar erop op de markt komen. In 2027 wil het merk een auto met een vastestofbatterij van de lopende band laten rollen. Zulke batterijen gebruiken een vast elektrolyt, wat ervoor moet zorgen dat meer energie kan worden opgeslagen. Ook de laadtijd moet daardoor omlaag.
Deze EV's zullen een bereik van minstens 1000 kilometer hebben, evenveel als een moderne dieselauto.
Van Rotterdam naar Milaan zonder op te laden
Dat moet veel mensen die nog geen EV willen kopen over de streep trekken. Hoewel elektrisch rijden steeds populairder wordt en er al veel modellen zijn met een bereik van 500 tot 600 kilometer, zijn er nog altijd mensen die lijden aan 'range anxiety', de angst dat het bereik niet voldoende zal zijn. Dat terwijl de gemiddelde autorit nog geen 20 kilometer lang is.
Maar zelfs als je een persoon bent die vaak lange ritten doet en droomt van een elektrische Toyota waarmee je in één ruk van Rotterdam naar Milaan kan rijden, moet je er snel bij zijn. De Japanse automaker zegt nu dat de productie de eerste jaren zeer beperkt zal blijven.
Nog geen massaproductie
Toyota vertelde aan Automotive News dat de productie van de vastestofcellen in 2027 tot 2028 een paar duizend cellen zal bedragen. Dat zal tegen 2030 worden opgeschaald naar zo’n 10.000, nog altijd geen echte massaproductie dus. Ergens in de toekomst moet ook een model met een bereik van 1200 kilometer op de markt komen, maar daar is nog weinig over bekend.
De beperkte productie staat in schril contrast met het doel van Toyota om tegen begin volgend decennium 3,5 miljoen elektrische voertuigen te verkopen. Het overgrote merendeel daarvan zal dus gewoon met conventionele batterijen worden uitgerust.