Google blokkeert adblockers nu écht: Chrome-extensies op 'achterstand' gezet
Wanneer je als advertentiebedrijf zowel een browser (Chrome) als een videoplatform (YouTube) bezit, en mensen blokkeren je advertenties, dan zet je die twee systemen toch gewoon naar eigen hand?
Dat lijkt in ieder geval de gedachte achter recente inspanningen van Google om het blokkeren van advertenties op YouTube moeilijker te maken. Hoewel eerder al bekend werd dat Google harder zou gaan optreden tegen het gebruik van adblockers, lijkt het deze keer menens voor de internetreus. Het bedrijf zal het nu nog moeilijker maken voor ontwikkelaars om hun adblocker snel te verbeteren.
Huh, een reclame?
Als je Google Chrome gebruikt en daarbij een extensie hebt geinstalleerd om advertenties te blokkeren (behalve voor Bright.nl natuurlijk), dan zal het je misschien al eens zijn opgevallen: reclames op YouTube worden niet altijd meer onderdrukt. Dat is goed nieuws voor adverteerders en bedrijven zoals Google, maar minder goed nieuws voor gebruikers, die reclamevrij video's willen kijken.
Organisaties zoals Mozilla en het Electronic Frontier Foundation (EFF), dat zich bezighoudt met digitale burgerrechten, hebben al hun kritiek geuit op de acties van Google, evenals een hoop ontwikkelaars. Hoewel Google zelf beweert dat het ten goede komt aan de beveiliging en privacy van de gebruikers, beweren experts dat die dit niet klopt: extensies zouden ondanks de maatregelen namelijk nog altijd het browsegedrag van hun gebruikers kunnen afluisteren.
YouTube krijgt voorrang
Maar hoe krijgt Google het nu voor elkaar om alle browserextensies tegelijk te blokkeren? Kort samengevat: door YouTube voorrang te geven in hun browser boven de extensies. Als je je als ontwikkelaar vervolgens opnieuw wilt wapenen tegen Google's blokkades, zul je langer moeten wachten dan YouTube. Hierdoor loop je als ontwikkelaar dus altijd één stap achter. Het lijkt een beetje op David tegen Goliath.
Volgend jaar neemt Google Chrome de zogeheten Manifest V3-standaard over, die beperkingen oplegt aan extensies. Als de maker van een adblocker een blokkeerlijst wil bijwerken, moet hij een volledige update uitbrengen en daarna op een beoordeling wachten. Die beoordeling kan soms zelfs een paar weken op zich laten wachten, terwijl zulke blokkeerlijsten vaak bijna dagelijks worden bijgewerkt.
Andere browsers
Mozilla ziet in ieder geval een kans: zijn eigen Firefox-browser belooft namelijk nog niet over te stappen op het nieuwe systeem van Google, waardoor je met hun browser waarschijnlijk nog wel reclamevrij YouTube kan kijken. Hoe lang dat nog zal duren is onduidelijk, veel zal afhangen van de toewijding van ontwikkelaars om meerdere browsers te ondersteunen.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.