Rijden op e-fuel wordt niet goedkoop: dit gaat de synthetische brandstof kosten
Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in de EU alleen nog gebruik maken van zogenaamde e-fuels. Maar hoeveel gaat die synthetische brandstof dan kosten?
Aanvankelijk wilde de Unie vanaf 2035 alle nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden. Door Duits gelobby zullen die echter iets langer overleven. Nieuwe auto’s zullen vanaf dat jaar wel enkel nog gebruik kunnen maken van e-fuels, synthetische brandstoffen die met behulp van groene stroom worden geproduceerd uit opgevangen atmosferische CO2.
Die synthetische brandstoffen zijn niet goedkoop. In een experimentele omgeving kost het zo’n 50 euro om een liter e-fuel te produceren, aldus een rapport van het Potsdam-Instituut voor Klimaateffectenonderzoek. Volgens Autobild ligt de prijs aanzienlijk lager, zo’n 4,50 euro per liter. Maar zelfs indien de Duitse publicatie gelijk heeft, is dat nog altijd negen keer zo duur als de productieprijs van een liter benzine.
Zelfs na opschalen duur
Zodra de productie wordt opgeschaald, moet het goedje een stuk betaalbaarder worden. In het hierboven genoemde rapport wordt 'op lange termijn' een prijs van 1 euro per liter voorspeld. Een concrete datum wordt echter niet genoemd.
De belangenorganisatie eFuel Alliance voorziet een iets pessimistischer scenario, een prijs tussen 1,45 en 2,24 euro tegen 2050, meldt Autobild. De Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) kijkt minder ver in de toekomst en voorspelt een prijs van 2,80 euro per liter tegen 2030.
Accijnzen
Daarbij worden accijnzen, transport- en opslagkosten nog niet bijgerekend. Enkel de accijnzen bedragen in Nederland vanaf begin volgend jaar 96 cent per liter. Prijzen van 4 euro per liter of meer aan de pomp zijn dus niet enkel ondenkbaar, maar haast onvermijdelijk, indien T&E gelijk krijgt. Zelfs indien het meest optimistische scenario van 1 euro per geproduceerde liter wordt behaald, zullen e-brandstoffen nog altijd duurder zijn dan benzine.
Dat is echter enkel het geval als e-fuels even hard belast worden als reguliere fossiele brandstoffen. Aangezien ze in theorie CO2-neutraal zijn, is het best mogelijk dat de EU het voordeliger zal maken om e-fuels te tanken. De VDA, de belangenorganisatie van Duitse autofabrikanten, pleit om die reden zelfs voor het afschaffen van belastingen op e-fuels.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.