©Toyota

Toyota eindelijk ook over naar auto’s op accu’s?

Toyota eindelijk ook over naar auto’s op accu’s?

4 december 2023 om 12:22
Laatste update: 4 december 2023 om 12:22

Van alle automakers is Toyota het meest uitgesproken in de weerstand tegen elektrisch rijden. Waterstof heeft de toekomst en de batterij elektrische auto kunnen we beter overslaan. Maar nu kondigt Toyota dan toch weer auto’s op accu’s aan. Wat is er aan de hand?

Toyota (ook de fabrikant van Lexus) kondigde vandaag opnieuw elektrische modellen aan. In december 2021 kondigde Toyota groots 30 projecten aan voor elektrische auto’s op accu’s. Nog geen jaar later gingen die plannen de prullenbak in en werd er een nieuwe strategie gelanceerd. Bronnen van Reuters vertelden dat Toyota zich realiseerde dat ze in de kosten van het bouwen niet konden concurreren met Tesla en de plannen dus aangepast moesten worden.

Ondertussen blijft de top van Toyota beweren dat waterstof de echte weg vooruit is, ondanks dat ze al sinds 1996 proberen om waterstofauto’s te bouwen. De acceptatie blijft al die tijd al achter vanwege aanschafkosten, verbruikskosten, ontbrekende infrastructuur en een netto minder positief milieu effect dan auto’s met accu. Het kost 3x zoveel energie om hetzelfde stukje te rijden met een FCEV (waterstofauto) dan een BEV (stekkerauto).

Toyota ziet toch het licht

De markt drijft Toyota nu toch richting BEVs en tijdens een evenement in Brussel liet Toyota zien wat er aan zit te komen en in welk tempo. Op dit moment verkoopt het Japanse bedrijf alleen de bZ4X en dat is geen verkoopsucces.

Op het jaarlijkse Kenshiki-forum in Brussel gaf Lexus (onderdeel van Toyota) inzicht in zijn plannen om zich wereldwijd te ontwikkelen tot een merk met uitsluitend batterij-elektrische modellen (BEV) tegen 2035 en nog eerder in Europa: tegen 2030, als de marktomstandigheden dat toelaten. In 2026 moet de eerste elektrische Lexus op de markt komen. Daarbij lijkt Toyota het idee van Tesla overgenomen te hebben om aan gigacasting te doen: in één keer grote onderdelen van een auto produceren die niet gelast of gelijmd hoeven te worden. Dat scheelt veel geld in de productie.

Vijf nieuwe modellen

Toyota kondigt ook een vijftal BEV modellen aan. De Sport Crossover concept moet ons een idee geven van een model dat in 2025 op de markt komt. De Urban SUV Concept is een slagje kleiner. De Compact Crossover concept was eerder al onthuld. Wat de andere twee modellen zijn, is voor nu nog een mysterie. 

Naast deze aankondigingen, kon Toyota het waterstofverhaal nog niet helemaal laten rusten. Wat waterstof betreft, legde Yoshihiro Nakata (CEO Toyota Europa) uit dat Toyota de unieke rol voor waterstof in het koolstofvrij maken van de Europese mobiliteit met vertrouwen tegemoet blijft zien. Hierbij spelen de groeiende infrastructuur en beschikbaarheid van groene waterstof een grote rol.

Dat die infrastructuur al jaren amper verder ontwikkeld wordt en er simpelweg niet genoeg groene stroom is om 60% te verliezen aan het omzetten naar waterstof, lijkt de Japanners niet te deren. De vertraging van de groei van elektrische auto’s zou Toyota net de tijd kunnen geven om er te staan als de early majority aan de elektrische auto gaat.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.