Dit poeder verbetert accu's in EV's: grotere actieradius en sneller laden
Het Amerikaanse bedrijf Sila gaat een nieuw materiaal aan Panasonic leveren dat accu's een stuk efficiënter moet maken. Daardoor kunnen EV’s verder rijden en sneller opgeladen worden. Ook gaat de nieuwe batterij langer mee.
Sila werd in 2011 opgericht door een van de eerste werknemers van Tesla. Het bedrijf produceert een op silicium gebaseerd poeder dat in lithium-ionbatterijen gebruikt kan worden in plaats van grafiet. Dit poeder, Titan Silicon, moet ervoor zorgen dat accu’s voor elektrische auto's een tot 40 procent groter bereik krijgen. Tegelijkertijd laden accu’s die ermee worden uitgerust tot 80 procent in slechts tien minuten. Het materiaal moet zelfs de levensduur van accu’s verlengen.
Opvallend: het gaat hier niet zomaar om de zoveelste startup of studie die een doorbraak belooft zonder iets in de echte wereld te verwezenlijken. Sila tekende vorig jaar al een leveringsovereenkomst met Mercedes-Benz, dat het materiaal gaat gebruiken in accu’s voor de elektrische G-klasse die in 2025 op de markt komt. Maandag tekende het bedrijf een nieuwe overeenkomst, ditmaal met Panasonic, dat zijn accu’s onder meer aan Tesla levert.
1000 wattuur per liter
In een persbericht zeggen de bedrijven dat de accu’s van Panasonic tegen het einde van dit decennium een energiedichtheid van 1000 wattuur per liter bereiken. Momenteel schommelt dat bij de beste accu’s tussen 650 en 740 wattuur per liter. De technologie van Sila zal daarbij een belangrijke rol spelen, zeggen ze. De materialen worden speciaal voor de accu’s van Panasonic 'geoptimaliseerd'.
Sila heeft intussen een fabriek gebouwd in Moses Lake, een plaats in de Amerikaanse staat Washington. Daar moet het poeder op industriële schaal worden geproduceerd. Tot nu toe werd de stof nog niet op grote schaal gemaakt. De locatie werd deels gekozen omdat er op grote schaal groene energie wordt geproduceerd, wat de productie van de stof milieuvriendelijker moet maken.
Niet het enige bedrijf
Ook andere bedrijven, zoals Group14 Technologies, beginnen stilaan met de productie van vergelijkbaar siliciumpoeder. De fabriek van Group14 zal daar in 2024 al mee starten. Uiteindelijk wil het bedrijf genoeg poeder produceren om 200.000 elektrische auto’s per jaar te produceren. De belangrijkste klant van het bedrijf is Porsche, een van de belangrijkste investeerders in Group14.