Na 1 jaar rijden in de Kia Niro EV: toch liever een Tesla Model Y?
Bright-autotester Rutger rijdt elke maand in een andere elektrische auto. Maar deze duurtest van de Kia Niro EV duurt al meer dan een jaar. Het is dus hoog tijd voor zijn conclusies.
Vorige week vertelde ik je over de langste duurtest met een elektrische auto tot nog toe: die met de Kia Niro EV die ik van mijn eigen geld gekocht heb en die het werkpaard van de familie is. Na dik een jaar en talloze andere elektrische auto’s naast hem op de oprit, denk ik de vraag te kunnen beantwoorden: zou ik hem weer kopen met wat ik nu weet?
Het afgelopen jaar is de Niro iets beter geworden. Door de nieuwe USB-poort waar ik vorige week over schreef, door een software-update waarmee ik een route inclusief snelladers kan plannen en doordat de auto nu wel toestaat dat je de cruise control gebruikt als je een aanhanger hebt. Kleine dingetjes die de Niro EV beter hebben gemaakt.
Ergernis
Eén ergernis is echter nog steeds niet opgelost: om te laden moet je eerst de klep openrukken en daarna een rubber dop lostrekken. Met een laadpas in de andere hand is dat heel erg onhandig. Er zijn merken die dat met een handig klepje doen die met een tikje van de laadkabel openspringt en merken die een rubberen manchet op de laadklep hebben, waardoor dat dopje niet nodig is. Een kleine ergernis dit, maar wel eentje waar ik 1 keer in de drie dagen tegenaan loop.
Elke auto in het prijssegment tot 45.000 euro die ik afgelopen jaar reed, werd natuurlijk afgezet tegen mijn eigen Niro. Jeep Avenger: te klein, te weinig bereik. MG4: te veel wannabe raceauto, te beroerde rijhulpsystemen. Peugeot e-208: te basic van binnen, te klein. Twee auto’s brachten mij aan het twijfelen over de Kia Niro EV: de Smart #3 en de Tesla Model Y.
Smart, Tesla of Kia?
De Smart #3 is sjieker afgewerkt van binnen, stiller, sneller, maar iets minder ruim in de kofferbak. Het verschil is niet groot genoeg om de Niro nu in te ruilen, maar als ik weer voor de keuze zou staan, zou ik het knap lastig vinden en omdat ik al een Niro gehad heb, neig ik naar de Smart.
De Tesla Model Y is een nog lastiger obstakel. Hij is veel ruimer, veel moderner, aanzienlijk beter infotainment, meer rijbereik en superchargers in de navigatie. Objectief lijkt dat de betere auto om te kopen. Als ik de keuze alleen moest maken, werd dat hem ook waarschijnlijk. Maar mijn betere helft wordt gek van de geluidjes die de Autopilot maakt en de soms rare beslissingen die hij neemt. Ook vindt ze de Model Y te groot. De Niro is groot zat in haar ogen.
Ik troost me met de gedachte dat ik zeven jaar garantie heb op de Niro en een paar jaar vooruit kan. Iedereen die een Niro EV aanschaft, heeft wat mij betreft dan ook een uitstekende keuze gemaakt. Maar voor 45.000 euro heb je gelukkig nu meer keus.
Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest.