Duurtest Xpeng G9: waar onderscheidt deze grote elektrische SUV zich mee?

©Xpeng

Duurtest Xpeng G9: waar onderscheidt deze grote elektrische SUV zich mee?
29 december 2023 om 22:32
Laatste update: 1 januari om 22:05

Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de Xpeng G9: een Chinese elektrische SUV van formaat. Deze week maakt hij kennis.

Het voelt als vrij kort geleden dat je elke auto op straat nog zonder meer kon herkennen aan het logo. Met de komst van Seres, Aiways, Nio, BYD, Polestar, Xpeng, Zeekr en Lynk & Co is dat voorlopig even voorbij. We moeten onszelf de komende tijd weer heel wat nieuwe logo’s en woordbeelden aanleren. Xpeng heeft een logo dat lijkt of DS en Polestar een babylogo hebben gekregen. Onderscheidend is het niet. Dat is het eerste dat opvalt bij kennismaking met de Xpeng G9.

Ook het ontwerp mist, zoals de meeste nieuwe merken, een écht onderscheidende eigen smoel. De G9 is voor een grote SUV een knappe auto om te zien, maar ik zou hem eerder anoniem dan afwijkend noemen.

Het interieur wordt gekenmerkt door drie schermen, waaronder een flinke unit voor de passagier, die daarop Amazon Prime, Apple TV+ of YouTube kan kijken of de stoelmassage of een Spotify-playlist kan bedienen. Tien punten bij binnenkomst dus. Het interieur is ook uitmuntend afgewerkt en doet op het eerste oog niet onder voor een Audi van over 80.000 euro.

Snelladen en heel veel opties inbegrepen

Over prijs gesproken: de Xpeng G9 All Wheel Drive Performance die wij deze maand rijden kost standaard 73.188 euro. Daarvoor heb je een accu van 93 kWh netto met een reëel bereik van zo’n 460 km (520 km WLTP). Opvallend is dat er een 800 Volt architectuur wordt gebruikt. Dat betekent dat je met 300 kW kan laden. Bij de meeste concurrenten houdt dat op bij de helft.

Voor die 73K heb je een auto met álle opties. Stoelverwarming, koeling en massage voor alle vier de stoelen. Die enorme schermen, navigatie, adaptieve cruise control, een enorm glazen panoramadak, een stopcontact aan boord, leren bekleding, streaming van audio en video. Enige verkrijgbare opties: nappaleren stoelen en Dynaudio-systeem, elektrisch uitklapbare trekhaak en duurdere verf.

Onder 4 seconden van 0 naar 100

Uiteraard is dat ook de enige kans op succes voor Xpeng nu het nog geen grote naam heeft in Nederland. Wil je een Audi Q8 e-tron, dan moet je 10.000 euro meer meenemen, heb je minder standaard uitrusting, laad je langzamer en trek je minder snel op. Ja, deze unit gaat in 3,9 seconde naar de 100 km/u dankzij 550 pk en 717 Nm koppel. Je mag er dan ook 1500 kilo mee trekken.

Volgende week maken we een trip naar de Ardennen in de G9 en vertellen we je meer over de Xpeng als reisgenoot.

Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest