Naar deze elektrische auto's kijken wij dit jaar het meest uit
Dit jaar komen er meer nieuwe elektrische auto’s op de markt dan ooit tevoren. Naar drie EV's kijken we bij Bright in 2024 in het bijzonder uit.
De afgelopen twee jaren testten wij alleen nog volledig elektrische auto's in onze Bright Duurtest. Waarom? Omdat de brandstofmotor gaat verdwijnen en wij graag naar de toekomst kijken. Dit jaar zullen we nog meer dan andere jaren moeten kiezen welke elektrische auto’s we wel en niet willen testen. Maar deze drie nieuwe EV's staan in ieder geval op onze lijst.
Peugeot e-3008
Allereerst de e-3008 van Peugeot. Niet omdat we denken dat een mid-size coupé-SUV de crème de la crème is. In tegendeel, SUV-coupés staan voor veel dat mis is met deze wereld. Maar omdat het de eerste auto is van het Stellantis-concern op een nieuw elektrisch platform. Zoals je eerder van de Peugeot e-208, de Jeep Avenger en de Opel Mokka kon zeggen dat ze net iets te weinig power hadden en net iets te weinig accucapaciteit, omdat ze allemaal op hetzelfde platform met dezelfde motor en dezelfde accu stonden, zo kun je ook veel zeggen over toekomstige auto’s op basis van de e-3008.
Op papier belooft deze auto een gouden toekomst: een 73 of 98 kWh accu waarvan de grootste een officieel bereik van tegen de 700 kilometer zou moeten hebben. Ook beschikt de e-3008 over 160 kW snelladen en de vehicle-to-load standaard.
Citroën E-C3
We blijven bij de Stellantis-groep in Frankrijk, want de Citroën E-C3 moet elektrisch rijden betaalbaar maken voor meer mensen. De 44 kWh accu is genoeg voor een tweede auto en voor mensen die de familie en het werk in de buurt hebben ook voor een eerste auto. Officieel rijbereik is 320 kilometer, maar reken in praktijk op 250 km.
Snelladen gaat met 100 kW. Dus de accu is binnen het half uur weer vol genoeg. De elektrische Fiat Panda moet met ongeveer dezelfde statistieken op de prijslijst komen te staan.
Volvo EX30
De Volvo EX30 is eigenlijk een auto die bij 2023 hoort, maar nieuw genoeg voor dit lijstje. Volvo verbaasd vriend en vijand met de EX30. Een compacte SUV met indrukwekkende eigenschappen en een aantrekkelijk prijskaartje. Er zijn drie varianten, de middelste is het meest aantrekkelijk qua prijs/prestatie verhouding. De Single Motor Extended Range kost nog geen 42K, maar bied je een officieel rijbereik van 480 km (reken op 370 km in de praktijk), laden gaat met 150 kW en de sprint naar 100 km/u doet ie in 5,3 seconden dankzij 272 pk op de achterwielen.
Waarom kost die EX30 dan niet veel meer? Enerzijds omdat het Chinese moederbedrijf Geely onbegrijpelijkerwijs van Zeekr en Polestar de premiummerken probeert te maken en omdat je slechts 318 liter bagageruimte hebt en in een wielbasis van 265 centimeter moet zitten. De Kia Niro bijvoorbeeld is 7 centimeter langer tussen de wielen. De Smart #3 zelfs 13 centimeter langer. Maar die zijn niet zo fraai als deze Volvo.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.