Hyundai werkt aan batterij van de toekomst die veel veiliger wordt
Hyundai heeft een opvallend nieuw patent aangevraagd voor een vastestofbatterij bij het Amerikaanse patentbureau. De Zuid-Koreaanse autofabrikant volgt met zijn nieuwe technologie voor deze batterij van de toekomst meerdere van zijn concurrenten, zoals Toyota en Volkswagen.
Het patent van Hyundai werd op 28 december gepubliceerd, nadat eind 2022 al een aanvraag was ingediend. In het patent wordt een vastestofbatterij beschreven waarbij 'de druk in elke cel constant wordt gehandhaafd, ongeacht de laad- en ontlaadsnelheid'. Dat betekent dat als er iets misgaat en een cel beschadigd raakt, de batterij toch blijft werken.
Bij huidige lithium-ionbatterijen, die onder andere in smartphones en elektrische voertuigen worden gebruikt, is dat niet het geval. Zij maken gebruik van een vloeibaar elektrolyt, het medium dat de twee polen van de batterij met elkaar verbindt. Als er iets misgaat met dat vloeibare elektrolyt, werkt de hele batterij niet meer en kan die zelfs in brand vliegen.
Optimale druk en temperatuur
Vastestofbatterijen, niet alleen die van Hyundai, beloven dat probleem op te lossen. Door een vast elektrolyt te gebruiken kunnen zij veel moeilijker in brand vliegen. Tegelijkertijd beloven ze veel snellere laadtijden en kunnen ze ook meer energie opslaan. Auto’s met vastestofbatterijen zullen een bereik van duizend kilometer of meer krijgen, evenveel als moderne dieselauto’s.
Het nieuwe patent beschrijft batterijcellen in een gesloten drukkamer, die onder druk worden gezet door vloeistof in een isostatische druk. Met sensoren worden de druk en de temperatuur in de drukkamer bepaald. Elke batterijcel wordt alleen opgeladen of ontladen als de temperatuur en druk binnen een bepaald bereik liggen. Het systeem heeft ook een temperatuurregelapparaat om de temperaturen optimaal te houden.
Toyota en Volkswagen
Er zijn een aantal factoren die de technologie tot nu toe tegenhielden, maar die worden stilaan opgelost. De productiekosten van vastestofbatterijen liggen momenteel bijvoorbeeld nog veel hoger dan die van hun lithium-ionbroertjes. Ook zijn er nog technische uitdagingen, zoals een veelvoorkomend probleem waarbij herhaaldelijke laadbeurten ervoor zorgen dat het elektrolyt beschadigd raakt.
Hyundai is niet de eerste autofabrikant die vastestofbatterijen probeert te ontwikkelen. Ook bedrijven als Ford, Toyota, Volkswagen en Honda werken aan de technologie. Dat verloopt niet altijd van een leien dakje.
Toyota was bijvoorbeeld van plan om zijn vastestofbatterij in 2021 al op de markt te brengen. Intussen verwacht het Japanse bedrijf ze ten vroegste in 2027 te zullen verkopen. Aanvankelijk zal dat bovendien in zeer beperkte oplage gebeuren. Ook Volkswagen verwacht ongeveer rond 2027 auto’s met vastestofbatterijen te verkopen.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.