Amerika stapt over van laadplug: is Europa straks aan de beurt?
In Amerika is een groot aantal automakers van plan over te stappen van de CCS2-plug voor snelladen, naar de NACS-plug waar Tesla mee groot geworden is. Zijn wij ook aan de beurt in Europa? En moeten we dat willen?
Het snelladen van elektrische auto's heeft in Europa een korte en overzichtelijke geschiedenis. In het begin waren er Chademo- en CCS-stekkers en al snel gebruikte iedereen behalve Tesla CCS, maar na een tijdje gingen zelfs Musk en de zijnen over en nu is CCS2 de standaard voor alle nieuwe elektrische auto's en alle nieuwe laadpalen. Vervelend voor mensen met een Nissan Leaf, die moeten zoeken naar een geschikte snellader. Overzichtelijk voor alle andere gebruikers.
In Amerika leek het op dezelfde manier te gaan, maar terwijl Fastned in Nederland de snelladers met een rotgang uit de grond stampt, werd Electrify America bekend vanwege hun traagheid en laders die altijd kapot waren. Tesla bleef in de VS ondertussen zijn eigen stekker pushen en heeft nu andere fabrikanten overgehaald die ook te gaan integreren. Grotendeels omdat het snellader-netwerk niet van de grond komt, terwijl Tesla met de Superchargers een betrouwbaar en uitgebreid laadnetwerk in Noord-Amerika heeft.
Hier heeft CCS gewonnen
In Europa hebben een groot aantal spelers gezorgd voor een uitgebreid en betrouwbaar CCS-netwerk, waardoor Tesla ook CCS is gaan aanbieden in hun nieuwere modellen die in Europa geleverd worden en de strijd hier al beslecht is in het voordeel van CCS. Moeten we daar rouwig om zijn? Niet echt. De NACS-connector van Tesla kan slechts met 1 fase laden aan een gewone laadpaal. Een stuk trager dus, dan het in Nederland gebruikelijke 3-fase. Bovendien kun je dit jaar met een Kia EV9 al Vehicle to Home realiseren. Tesla moet nog aan de bak met het terugleveren van stroom uit de auto via de NACS.
Het is onduidelijk wat Tesla en de Noord-Amerikaanse auto-industrie precies gewonnen hebben met het overstappen van laadplugstandaard. Op korte termijn wordt elektrisch rijden er niet aantrekkelijker op, met die twee concurrerende standaarden. En op lange termijn is het ontbreken van de flexibiliteit van de CCS-plug als het gaat om het ontladen van de accu alleen maar een nadeel. We mogen ons in Europa gelukkig prijzen dat we CCS2 als standaard hebben én houden.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.