Meta stiekem toch blij met Vision Pro, 'kan klanten trekken' naar duur metaverse
Meta heeft de afgelopen jaren tientallen miljarden in het metaverse gepompt, zonder veel resultaat. Daarom zou het bedrijf van Mark Zuckerberg toch wel blij zijn met de komst van de Apple Vision Pro, die klanten zou kunnen trekken naar dat dure metaverse.
Zuckerberg was na de onthulling van de Apple Vision Pro nog vrij negatief over de bril van Apple, die niet zou aansluiten bij zijn toekomstbeeld. Inmiddels zou Meta zijn bijgedraaid, meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden. Meta zou hopen dat de bril van Apple 'het metaverse nieuw leven in zal blazen'.
Vanuit consumenten is er immers nog weinig interesse in het abstracte virtuele universum waar meta al zeker 50 miljard dollar aan heeft uitgegeven, zonder nog een cent winst te draaien. Daarom zou Zuckerberg inmiddels zelfs "optimistisch" zijn over de Vision Pro, die vanaf deze week in de VS verkocht wordt. Zuckerberg en andere topmensen bij Meta zouden de bril van Apple zien als een soort 'bevestiging' van hun gok op het multiverse, en daarmee nieuwe klanten kan trekken.
Quest als het 'nieuwe Android'
"Meta-medewerkers zien de Quest en zijn software-ecosysteem als hét alternatief voor Apple", aldus de krant. Meta zou zijn Quest-platform, met brillen, VR- en AR-toepasingen en het metaverse, zien als een soort tegenhanger voor de Vision Pro, zoals Android dat nu voor iOS is.
Meta zou zich ook al door de Vision Pro laten leiden. Het bedrijf zette eerst meer in op virtual reality, maar door het ontwerp van de Vision Pro zet Meta nu meer in op mixed reality. Daarbij worden virtuele objecten aan de echte wereld toegevoegd; veel van de interface van de Vision Pro bestaat uit zwevende schermen en objecten in de echte wereld, die via camera's op de buitenkant in de bril realistisch worden doorgegeven.
Tim Cook heeft weinig met metaverse
Apple heeft op zijn beurt weinig met het metaverse. In gesprek met Bright zei Cook nog voor de onthulling van de Vision Pro dat hij weinig op had met het woord 'metaverse'. "Ik vind het altijd belangrijk dat mensen goed begrijpen wat iets is. En ik weet echt niet zeker of de gemiddelde persoon je kan vertellen wat de metaverse is", aldus de Apple-topman in 2022.
Als de geschiedenis zich herhaalt, kunnen Apple en Meta elkaar versterken. Het was immers de iPhone die social media-apps als Facebook en Instagram populair maakte, terwijl een app als Instagram ook weer een belangrijke reden is voor mensen om een nieuwe telefoon met een betere camera te kopen. Vaak blijkt dan dat Apple sterk is op de gebieden van hardware en besturingssystemen, terwijl Meta het toch vooral moet hebben van zijn expertise op het gebied van sociale media.
Meer over het metaverse en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.