Deze auto met zonnepanelen komt wél op de markt
Terwijl de Nederlandse zonne-auto Lightyear 2 mogelijk nooit meer op de markt komt, is de Amerikaanse startup Aptera na jaren ontwikkeling bijna klaar om zijn eerste zonne-auto's te produceren. Het bedrijf laat binnenkort 2000 EV's die voorzien zijn van zonnepanelen van de band rollen.
Het is al langer bekend hoe het eerste model van Aptera eruit zal zien. Maar tot nu toe ging het vooral om beelden van pre-productiemodellen. Deze week deelde het bedrijf voor het eerst beelden van het zogenaamde productie-intentie bouwproces. Daarmee krijg je een kijkje in het proces van het assembleren van het ontwerp dat bedoeld is voor productie.
In het filmpje wordt eerst het frame van de auto getoond. Daarna worden er wat structurele componenten toegevoegd, gevolgd door de deuren, panelen en wielkasten. Ten slotte wordt getoond hoe de zonnepanelen op de auto gemonteerd worden.
64 kilometer rijden op zonne-energie
Die zonnepanelen zijn het belangrijkste verkooppunt van Aptera. In totaal moeten die de accu van het voertuig zodanig opladen dat het zo’n 64 kilometer kan rijden. Aangezien veel mensen hun auto dagelijks voor een kortere afstand gebruiken, kan de Aptera in ideale omstandigheden wekenlang rijden zonder aan de laadpaal te moeten.
Dat doet een beetje denken aan het oorspronkelijke idee van het Nederlandse Lightyear, behalve dat Aptera een auto maakt met slechts drie wielen, die maar zo’n 800 kilogram zal wegen.
Wanneer de accu volledig is opgeladen, moet de standaardversie van de auto een bereik van zo’n 645 kilometer hebben. Aptera biedt op zijn website ook modellen met een bereik van 400, 960 en 1600 kilometer aan. Aanvankelijk zal echter alleen het standaardmodel verkocht worden.
Meer dan 46.000 reserveringen
Wanneer de eerste modellen aan klanten geleverd zullen worden, is nog niet bekend. Het bedrijf heeft net een grote investeringsronde achter de rug. Dat geld gebruikt het om de productie op te starten. Aanvankelijk zullen zo’n 2000 voertuigen van de band rollen. Die zullen geleverd worden aan de mensen die elk minstens 10.000 dollar hebben bijgedragen aan de investeringsronde.
Daarna zal de productie worden opgeschaald. Uiteindelijk moeten meer dan 46.000 auto’s geproduceerd worden. Dat is hoeveel mensen de auto al gereserveerd hebben. Dat aantal zal wellicht nog toenemen, want het is nog altijd mogelijk om een Aptera van de eerste generatie te bestellen. Daar tel je zo’n 33.000 dollar voor neer.
Hoe gaat het met Lightyear?
Het Nederlandse Lightyear ging vorig jaar failliet en maakte daarna een doorstart. Het Brabantse bedrijf heeft de ontwikkeling van de Lightyear 2 in de ijskast gezet en richt zich de komende jaren op het maken van zonnedaken voor de auto's van andere fabrikanten.
Ook de Duitse zonneauto Sion komt er niet meer. Fabrikant Sono Motors trok er vorig jaar de stekker uit. Daarmee is Aptera een van de eerste bedrijven die het wel lukt een personenauto met zonnepanelen op de markt te brengen.
Meer nieuws over elektrisch rijden, en abonneer je op onze nieuwsbrief.