Duurtest Hyundai Kona: gemengde gevoelens over een steengoede auto
Bright-autotester Rutger heeft een maand lang gereden in de vernieuwde elektrische Hyundai Kona. Deze week neemt hij afscheid en dat doet hij met gemengde gevoelens.
Die gevoelens lijken mijn rationele oordeel van deze auto in de weg te staan. De elektrische Hyundai Kona is namelijk steengoed. Daar kun je niets tegenin brengen. Hij is zuinig genoeg, heeft een flinke accu aan boord, fijne rijhulpsystemen (voor 99 procent) en meer luxe aan boord dan jij en ik verdienen. Wat heb jij gedaan in je leven dat je recht hebt op gekoelde billen?
Niet goedkoop
Maar voor een auto die steengoed is in alles en spectaculair in niks vind ik 50.000 euro voor de versie die wij reden behoorlijk aan de prijs. Zijn halfbroer de Kia Niro EV staat hier al een dik jaar op de oprit en die is technisch vergelijkbaar, hoeft niet voor elke rit verteld te worden dat er allerhande controlesystemen uit moeten en is ook nog eens net ietsje ruimer. En fraaier om te zien.
Koreaanse halfbroers versus Tesla
Ja, ik vind de Kona uit sommige hoeken echt fraai en uit andere echt niet om aan te gluren. De Niro daarentegen vind ik een kek uitziend bakje uit elke hoek. Maar daar kun jij anders over denken, natuurlijk.
Als je dan absoluut geen Tesla wil rijden en iets wil dat degelijk is, met jaren garantie, dan zijn de twee Koreaanse halfbroers beide kandidaat. Want met mijn gevoelens hoef je verder niets, dit is namelijk wel een dijk van een auto.
Rutger Middendorp test elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest.