Zo hoort een slimme bril eruit te zien - volgens deze concurrent van Apple
Terwijl Apple en Meta mixed reality-brillen hebben uitgebracht die qua formaat in de buurt komen van een skibril, doet het Chinese merk Oppo het anders: een lichte AR-bril is volgens het bedrijf de toekomst.
Oppo heeft vandaag tijdens het Mobile World Congress in Barcelona een prototype van zijn nieuwe 'augmented reality'-bril (AR) onthuld: de Air Glass 3. De bril, die er bijna uitziet als een normale bil, toont digitale informatie over je normale blikveld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-mail, banksaldo of een kaart om mee te navigeren. Bovendien is de bril voorzien van kunstmatige intelligentie.
Functies en besturing
Oppo's AR-bril moet echter wel verbonden zijn met een Oppo-smartphone. Je kunt 'm dus niet zomaar aanschaffen als 'standalone' gadget.
Vervolgens kan de bril worden bediend met aanraaksensoren aan de zijkant van het montuur. Daarnaast is hij uitgerust met een stemassistent die wordt aangedreven door Oppo's eigen AI-taalmodel genaamd AndesGPT.
'AR is de toekomst'
Veel bedrijven geloven dat lichtgewicht brillen de toekomst zullen zijn vanwege de 'form factor'. Doordat ze niet zo opvallen, zullen mensen ze naar verwachting sneller opzetten in het dagelijks leven. Niet alleen vanwege het design, maar ook het gewicht: de bril weegt tenslotte slechts 50 gram.
Een groot verschil dus met de Apple Vision Pro, die juist bedoeld is om vanuit een vaste, comfortabele omgeving te gebruiken en bovendien een stuk zwaarder is: zo'n 650 gram.
Eigen taalmodel
Net zoals Alibaba en Baidu, is Oppo een van de vele techbedrijven in China die zijn eigen taalmodel (LLM) heeft ontwikkeld om zijn eigen vorm van AI te kunnen aanbieden. Het bedrijf denkt dan ook dat een bril de "meest geschikte hardware is voor AI zijn vanwege de natuurlijke kenmerken zoals visuele en spraakinteracties en gecombineerd te worden met smartphones". De stemassistent is vooralsnog alleen beschikbaar in China.
Nog niet te koop
Aangezien de nieuwe bril nog een prototype is, blijf het nog even onduidelijk of en wanneer Oppo hem op de markt brengt. Oppo's vorige Air Glass 2 werd bijvoorbeeld niet aan het publiek verkocht. Oppo probeert hiermee zijn technologische kennis te laten zien in een markt waar het sterk in gelooft. De ontwikkeling toont op zijn minst aan dat bedrijven achter de schermen hard aan het werk zijn om lichte digitale brillen, al dan niet gecombineerd met AI, een realiteit te laten worden.
Concurrent Samsung toonde op het Mobile World Congress een heel andere draagbarer gadget, namelijk een slimme ring.
Lees meer nieuws over gadgets en download onze Bright-app.