Subsidie tweedehands elektrische auto verdwijnt plotseling volgend jaar al
Er was vorige week jubelstemming over het uitstel van de wegenbelasting voor EV's, maar dat geld moet ergens vandaan komen: de subsidie voor tweedehands elektrische auto's stopt nu veel sneller.
Voor niets komt de zon op, blijkt maar weer eens bij het verschijnen van de Voorjaarsnota van dit jaar. In dit nieuwste 'kostenplaatje' schetst en verantwoordt het demissionaire kabinet de overheidsuitgaven. En wat blijkt: de subsidie voor tweedehands elektrische auto's verdwijnt al per volgend jaar, merkte AutoWeek op.
Eigenlijk was er nog tot zeker 2029 elk jaar een subsidie-potje gereserveerd om tweedehands elektrische auto's iets aantrekkelijker te maken. Die zogenoemde SEPP-subsidie kwam op 2000 euro voor wie een tweedehands elektrische auto kocht. Voor nieuwe elektrische auto's is er ook zo'n regeling, maar die stopte sowieso al uiterlijk dit jaar.
Kosten moeten gedekt worden
Het 'subsidie-potje' voor tweedehands EV's stond volgens de Voorjaarsnota 'tot en met 2029 op in totaal 528 miljoen
euro'. "De verlenging van de regeling gaat echter niet door, omdat een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto's in de motorrijtijgenbelasting wordt ingevoerd. De gereserveerde middelen voor de SEPP worden ter dekking van de tariefkorting binnen het uitgavenkader afgeboekt en binnen het inkomsten kader opgeboekt", aldus de nota.
Met andere woorden: wat de schatkist de komende jaren misloopt aan beoogde wegenbelasting van EV-rijders wordt gedekt met geld uit het subsidie-potje. EV-rijders betalen nu geen wegenbelasting, maar dat zou bij de eerdere plannen per 2025 al naar 100 procent schieten: een fors bedrag, want het wordt berekend op basis van gewicht en EV's zijn door de accu vaak zwaarder dan brandstofauto's.
Kleine kans op nieuw potje
De plannen voor wegenbelasting werden vorige week echter wat verzacht. De invoering wordt uitgesmeerd, zodat je volgend jaar nog niks betaalt en vanaf 2026 is de korting 40 procent (ten opzichte van het tarief voor benzinewagens). Vanaf 2029 is die korting nog 35 procent en vanaf 2031 betaalt de EV-rijder het volle pond.
Het is altijd nog mogelijk dat een nieuw kabinet toch weer ergens budget vandaan rekent voor een nieuwe subsidiepot. Of dat snel gebeurt valt te betwijfelen: de formerende partijen hebben niet al te veel op met het promoten van elektrisch rijden. Bovendien zijn de ingewikkelde overheidsfinanciën al een heikel punt bij de formatie.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.