Europese e-bike-fabrikanten 'vrezen voor voortbestaan' door EU-regels
Een groep van Europese e-bike-merken wil dat de Europese Unie de heffingen op elektrische fietsen en onderdelen uit China afschaft. Volgens de fabrikanten zijn de regels te onduidelijk, waardoor niet Chinese fabrikanten maar vooral Europese bedrijven zwaar in de problemen komen.
Volgens een groep van e-bike-fabrikanten is de regelgeving zo onduidelijk en complex dat tientallen Europese bedrijven onbewust fouten maken. Daardoor krijgen ze te maken met de douane en de fraudepolitie. Volgens de groep komt daardoor het voortbestaan van meerdere bedrijven in gevaar.
Annick Roetynck, manager bij sectororganisatie LEVA-EU, zegt in een bericht dat de EU alternatieve en effectievere methoden heeft om oneerlijke concurrentie uit China aan te pakken, zoals strengere naleving van technische voorschriften. De groep roept de EU op om heffingen op e-bikes en onderdelen uit China op te heffen.
Kritiek op Nederlandse regering
Volgens de groep doen de heffingen niets aan het belangrijkste probleem, namelijk dat geïmporteerde producten niet voldoen aan de technische voorschriften. Het neemt daarvoor het probleem met fatbikes in ons land als voorbeeld.
"Als de overheid haar werk zou doen en deze producten zou controleren op alle wettelijke eisen, zouden ze nooit de weg bereiken. Maar terwijl de Nederlandse douane een bedrijf met 200 werknemers letterlijk de nek omdraaide, vindt de Nederlandse minister van Verkeer het belangrijker om (weer) een nieuwe wet in te voeren tegen sjoemelsets dan om de echte oorzaak van de problemen aan te pakken", zegt Roetynck. Ze verwijst daarbij naar het voorgestelde verbod op opvoersets voor e-bikes.
Verhaal doen bij Europese Commissie
LEVA-EU wijst erop dat de Europese Unie al 30 jaar lang maatregelen hanteert tegen de Chinese fietsindustrie en vraagt zich af of de Europese sector daarmee niet allang ruimschoots de tijd heeft gehad om zich te herstellen. Als de regels rond e-bikes ook zo lang van kracht blijven, dan vreest de brancheorganisatie het ergste. "Als de maatregelen in de e-bike-sector dezelfde kant op gaan, zullen er op de lange termijn geen Europese e-bikebedrijven meer over zijn, zelfs geen grote."
Op 30 april krijgt de groep de kans om zijn verhaal te doen bij de Europese Commissie in Brussel. Bedrijven kunnen zich tot dan aansluiten bij de groep.
Test zelf 30 nieuwe elektrische fietsen tijdens onze E-bike Party.