©Bright

Duurtest Volvo EX30: prima rijhulpsystemen met één verbeterpunt

Duurtest Volvo EX30: prima rijhulpsystemen met één verbeterpunt

29 april om 12:49
Laatste update: 29 april om 12:49

Onze autotester Rutger rijdt een maand met de nieuwe Volvo EX30, de kleinste volledig elektrische auto van het merk. Kan Rutger een beetje relaxen achter het stuur of moet hij alles zelf doen?

Volvo zet zichzelf graag in de markt als bouwer van veilige auto’s. Ze nemen de crashresultaten dan ook serieuzer dan dat de EuroNCAP het zelf doet. De auto wordt niet ontworpen om zo hoog mogelijk te scoren in de vooraf gedefinieerde crashtest, maar in elke denkbare situatie die je in het echte leven tegen kan komen.

Interessant is het dan ook om te zien wat Volvo met de rijhulpsystemen doet. Want enerzijds is een auto die zelf kan voorkomen dat je crasht handig. Anderzijds kun je dankzij die systemen het gevoel kunnen krijgen dat je niet meer op hoeft te letten.

Goed te regelen

De adaptive cruise control en de lane keeping aid zitten je niet in de weg. Ze zijn op een goed belijnde weg met minstens twee banen uitstekend. De lane keeping is ook vrij gemakkelijk uit te schakelen. Op het autootje klikken en daar verschijnen al shortcuts. Ook om de maximale snelheidswaarschuwing uit te zetten. Maar dat kan ook nog sneller met de knop op het stuur, als je die zo ingesteld hebt.

De adaptive cruise control maakt rijden op de snelweg aangenaam en ontspannend. Enige nadeel is dat je op een recht stuk weg soms wel moet bewijzen dat je nog leeft door het stuur heen en weer te bewegen. In bijvoorbeeld de nieuwe Kia EV9 hoeft dat niet meer. Zolang je het stuur maar aanraakt, weet hij dat je er nog bent. Dat zou een welkome toevoeging zijn in de EX30.

Behalve één ding

Het enige 'rijhulpsysteem' dat ergernis opwekt is de driver alert warning. Als je iets te lang naar de navigatie kijkt of ergens een huis te koop ziet staan dat je bevalt, krijg je een pingping om de oren. Het is aanzienlijk strenger ingesteld dan bijvoorbeeld het systeem van Tesla. Uitzetten is 7 keer klikken en dat is echt teveel. Bovendien moet je dus 7 klikjes lang niet uit je raam kijken om het uit te zetten.

Ik hoop dat Volvo het makkelijker maakt om dit systeem uit te zetten. Dan is de rijervaring met de hulpsystemen voortreffelijk.

Voor meer reviews van elektrische auto's volg je de updates van de Bright Duurtest