Deze supersnel ladende Polestar 5 overtuigt elke brandstof-fan – vol in tien minuten
De tijd om een elektrische auto op te laden is voor veruit de meeste bezitters geen bezwaar. Maar wel voor wie nog op brandstof rijdt – misschien kan deze supersnel ladende Polestar 5 daar verandering in brengen.
De huidige elektrische auto's kunnen al behoorlijk snel laden. Een Tesla Supercharger laadt er in 15 minuten 275 kilometer bij, de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 hebben er in 5 minuten dik 110 kilometer bereik bij. Maar stel nou dat dat allemaal niet genoeg is: je bent een benzinerijder en je wil na het drinken van één koffie weer vier uur kunnen doorrijden.
Nou, daar hebben Polestar en StoreDot wat op bedacht. Ze hebben en prototype van de Polestar 5 voorzien van de technologie 'Extreme Fast Charging', ook wel XFC. En daarmee schiet de batterij van de Polestar 5 in tien minuten van 10 naar 80 procent – dat duurt bij veel huidige auto's vaak nog een half uurtje. De technologie maakt het volgens Polestar mogelijk om een middelgrote elektrische auto in 10 minuten naar een actieradius van 320 kilometer te laden. Dat is ongeveer van Utrecht naar Luxemburg: best een rit zonder pauze.
Tijdens de test werd de batterij van de Polestar 5 opgeladen met een consistente laadsnelheid vanaf 310 kW, die aan het einde van de laadsessie opliep tot meer dan 370 kW. De test is volgens Polestar vooral belangrijk omdat die aantoont dat de XFC-technologie goed werkt met de huidige DC-laadinfrastructuur, die uit steeds meer krachtige DC-laders van 350 kW of hoger bestaat. Als de accu's in nieuwe auto's daar beter gebruik van kunnen maken, staan die auto's korter bij de snellaadpaal.
Vooral het idee is fijn
Een ander voorbeeld dat Polestar noemt: met de XFC-technologie kan een batterij ook binnen vijf minuten van 50 naar 80 procent laden. "Door de oplaadtijd met XFC-technologie terug te brengen tot 10 minuten komt deze veel dichter in de buurt van de tijd die het kost om een brandstofauto te tanken", merkt ook Polestar op. "Deze doorbraak brengt een revolutie teweeg door de barrière van actieradius- en oplaadangst weg te nemen", zegt Doron Myersdorf, ceo van StoreDot.
Die barrière is deels psychologisch, maar daardoor niet minder aanwezig bij de keuze tussen een nieuwe brandstof- of elektrische auto. Want ook al laden de meeste gebruikers hun wagen vanwege de kosten vooral thuis of aan een trage publieke paal: het is toch een fijn idee dat je op weg naar de Costa del Sol aan laadstops in totaal nog geen drie kwartier kwijt hoeft te zijn, met deze nieuwe technologie.
Deze test zegt overigens nog niet dat deze supersnelle laadtechniek ook in de Polestar 5 komt: daar zijn nog geen plannen voor. Maar het zou wel kunnen dat toekomstige Polestars de techniek wel aan boord krijgen.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.