Experts: 'EU moet Chinese EV's veel duurder maken, 55 procent er bovenop'

©BYD

Experts: 'EU moet Chinese EV's veel duurder maken, 55 procent er bovenop'
30 april om 12:17

De EU wil importheffingen op Chinese elektrische auto's, om de Europese fabrikanten te beschermen. Maar de voorgestelde tarieven zijn volgens experts te laag: 'moet 55 procent bovenop'.

Vorig jaar kondigde de Europese Commissie een onderzoek aan naar de verdacht goedkope Chinese EV's. In maart was er bewijs, en bleek dat vooral automaker BYD miljarden aan subsidie krijgt van de Chinese overheid – subsidie waardoor de auto's BYD goedkoper kunnen zijn dan de Europese bedrijven nu kunnen bieden. Dat wil de Commissie oplossen met een importheffing van een verwachte 15 tot 30 procent bovenop de prijs. Maar da's niet genoeg, zeggen experts.

Marge in China flinterdun

Volgens economisch onderzoeksbureau Rhodium Group moeten de heffingen flink hoger om voor een verandering te zorgen. "Zelfs als de heffingen aan de hogere kant zijn, zullen sommige in China gevestigde producenten nog steeds comfortabele winstmarges kunnen genereren op de auto's die ze naar Europa exporteren vanwege de aanzienlijke kostenvoordelen die ze genieten", aldus de analisten.

Met andere woorden: de Chinese automakers kunnen een extra heffing prima dragen. Nu al komt er een importheffing van 10 procent op Chinese auto's die de EU binnenkomen. Maar dan nog is de winstmarge in de EU flink vergeleken met wat de automakers op de Chinese thuismarkt gewend zijn. Daar is de prijsoorlog pas echt losgebarsten, en zijn de automakers blij met een paar procent winst – veel minder dan er hier in Europa wordt verdiend.

Winstmarge in EU enorm

Een heffing van 30 procent zou voor BYD nog steeds ruimte voor winst laten, denken de analisten. "Veel hogere heffingen van ongeveer 45%, of zelfs 55% voor fel concurrerende producenten zoals BYD, zouden waarschijnlijk nodig zijn om de export naar de Europese markt op commerciële gronden onaantrekkelijk te maken", aldus het rapport.

Als voorbeeld wordt de BYD Seal U gebruikt, een SUV die in China 20.500 euro kost en hier voor 42.000 euro verkocht wordt. In China komt de winst op 1300 euro, in de EU wordt er dus 14.300 euro aan de wagen verdiend. Al gaat daar nog eens 30 procent vanaf, blijft de winst aantrekkelijk voor BYD en kan de prijs in de EU dus onder die van Europese automakers blijven.

Automakers willen geen handelsoorlog

Als de EU niks doet, groeit het aandeel van in China geproduceerde auto's dit jaar naar 25 procent van alle nieuw verkochte auto's in de EU. Als je specifiek kijkt naar Chinese merken zoals BYD, dan zijn die dit jaar goed voor 11 procent van de verkochte auto's in de EU en dat groeit zonder ingrijpen naar 20 procent in 2027. De EU vreest een situatie waarin het voor Europese bedrijven niet meer boeiend is om auto's te maken. Dat gebeurde eerder bij Chinese zonnepanelen, die via subsidie met dumpprijzen de Europese concurrent wegvaagden.

Waarschijnlijk is er nog wel wat gesteggel over de heffingen, omdat ook westerse bedrijven van de lage Chinese prijzen profiteren. Tesla laat zijn auto's in China maken, veel batterijen komen uit China en ook bijvoorbeeld Volkswagen staat niet te springen om een handelsoorlog. Bovendien zijn ook bekende Europese spelers inmiddels in Chinese handen, zoals Geely: het moederbedrijf van Volvo, Polestar en Lotus en nieuwe merken als Lync & Co en Zeekr.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.

Lees meer over:

Deel via