Belangrijke mijlpaal: elektrische vrachtwagen laadt met 1 Megawatt
De snelst ladende elektrische auto’s halen tegen de 250 kW. Een vrachtwagen van Mercedes heeft bij een test 1001 kW gehaald. Een belangrijke mijlpaal.
Vrachtwagens gebruiken aanzienlijk meer brandstof of stroom om een kilometer te rijden dan een auto. Lange tijd werd dan ook gedacht dat een vrachtwagen op batterijen alleen in een binnenstad op korte afstanden zou werken. Maar de afgelopen jaren bleek dat de elektrische lange afstandsvrachtwagen dichterbij is dan we vermoedden. De belangrijkste factoren: laadsnelheid en rijbereik.
Mercedes-Benz komt eind dit jaar met de Actros in elektrische vorm: de eActros 600. Deze vrachtwagen krijgt in eerste instantie een reguliere CCS plug, die ook op elektrische personenwagens zit. De eActros kan echter voorbereid worden voor de nieuwe standaard voor vrachtauto’s: Megawatt Charging System (MCS). De naam verklapt de belangrijkste feature: laden met 1 Megawatt (en dat is 1000 kW).
Rijtijd moet stroken met pauzes
Bij een test met een prototype lukte het om daadwerkelijk te pieken op 1001 kW: genoeg om de batterij in 30 minuten van 10 naar 80 procent te laden. De accu in de vrachtwagen is ongeveer 10x groter dan die in een gemiddelde elektrische auto: 621 kWh ligt er in de vrachtwagen. De kunst bij het ontwerpen van elektrische vrachtwagens is om de mogelijke rijtijd af te stemmen op de maximale rijtijd van de chauffeur. Die mag maximaal 4,5 uur ononderbroken rijden.
Na die 4,5 uur rijtijd moet hij of zij een pauze nemen van 45 minuten. Alternatief kan de rijtijd opgeknipt worden in twee delen. Met een eerste pauze van minimaal 15 minuten en binnen de 4,5 uur rijtijd nog een pauze van minimaal 30 minuten. Gezien het rijbereik van de eActros zo’n 500 kilometer is en een vrachtwagen nergens meer dan 90 km/u is, lijkt het in deze Mercedes-Benz perfect op elkaar afgestemd. Enige voorwaarde is dan nog dat er voldoende laadpalen komen voor de elektrische vrachtwagens.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.