YouTube komt met een handige functie die je tijd kan besparen
Google geeft sommige YouTube-gebruikers een nieuwe knop waarmee ze meteen kunnen doorspoelen naar het deel van een video dat het meest interessant is. Er zit echter een addertje onder het gras.
Als je wel eens streamingdiensten zoals Netflix en HBO Max kijkt, dan ken je de optie 'intro overslaan' wel. Groot gelijk als je gewoon je favoriete serie wilt zien en niet elke keer tijd wilt verliezen aan een intro. YouTube gaat nog een stapje verder en wil je zelfs een groot deel van video's automatisch laten overslaan, zodat je direct naar het meest interessante gedeelte gaat. Maar voor die functie moet je wel een betaald abonnement hebben.
Alleen YouTube Premium-leden kunnen met de nieuwe knop doorspoelen naar het 'beste' deel van video's. De functie, genaamd 'Jump Ahead' of 'spoel vooruit', is officieel uit de bètafase en komt uiteindelijk beschikbaar voor alle Premium-gebruikers. Vooralsnog is de functie er alleen op Android-apparaten en nog beperkt tot de VS. Wanneer de uitrol in andere landen en op iOS plaatsvindt, is nog niet bekend.
YouTube 'ziet' wat het beste deel is
Hoe weet YouTube wat het 'beste' deel van een filmpje is? Als je wel eens door een video heen spoelt, is het je misschien opgevallen dat er grafiekjes verschijnen bij bepaalde stukken. Dat zijn de delen die het best worden bekeken en dus doorgaans het meest wordt gewaardeerd.
Door dit te combineren met AI-functies, zullen YouTube-video's binnenkort dus voorzien worden van een inhoudelijke kwaliteitsmeting om hun betalende gebruikers alleen de beste stukjes te laten zien, oftewel: de krenten uit de pap te halen.
Meer reden om te betalen
De nieuwe functie lijkt vooral bedoeld om mensen over de streep te trekken om zich aan te melden voor het betaalde YouTube Premium-abonnement. Dat kost in Nederland 11,99 euro per maand. We hebben echter een manier waarmee je veel voordeliger YouTube Premium krijgt.
Met een YouTube Premium-abonnement kijk je reclamevrij naar de video's. Dat is erg prettig tegenwoordig, want Google, het bedrijf achter YouTube, is steeds meer en langere advertenties gaan tonen op zijn streamingdienst. Daarnaast is het harder gaan optreden tegen adblockers.
Vragen stellen aan video's
Daarnaast komt YouTube ook met de mogelijkheid om vragen te stellen over een video, wederom alleen voor betalende Premium-gebruikers. Doordat de video's inmiddels geanalyseerd kunnen worden met AI, kun je straks dus ook vragen stellen of gerelateerde inhoud opvragen, zonder onderbreking.
Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot een nieuwe vorm van interactie met videomateriaal, waar je niet alleen passief iets kunt bekijken, maar ook dieper kunt ingaan op de inhoud van video's. De vraag is of mensen daarop zitten te wachten, of gewoon, zoals de knop "vooruit spoelen" al suggereert, gewoon hun favoriete filmpjes willen bekijken.
Lees meer nieuws over YouTube, of blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.