Duurtest BMW i5: dit is de nieuwe elektrische BMW 5-serie
Onze autotester Rutger rijdt de komende vier weken met de nieuwe elektrische BMW 5-serie. Vandaag maakt hij kennis met de BMW i5.
Deze maand rijd ik met de BMW i5. Gezien ik de BMW i4 samen met de Porsche Taycan de lekkerst rijdende elektrische auto vind, verwacht ik veel van deze ruime BMW. Deze week mogen we er voor het eerst aan snuffelen.
Zodra de BMW i5 in zicht komt zijn twee dingen duidelijk: deze auto is groot en vermoedelijk aan de prijs. Voor een elektrische auto is de neus echt gigantisch. Dat draagt bij aan fraaie klassieke verhoudingen, maar als je de motorkap opent en de plastic afdekkap weghaalt staar je een groot leeg ongebruikt gat in. Dat is wel even slikken en komt omdat de i5 op hetzelfde platform staat als de brandstofvariant. En in de M5-versie moet daar een V8 in liggen, dus er is wat ruimte over als je één elektromotortje kwijt moet.
Kiezen tussen opties
Een bestudering van de prijslijst laat zien dat onze BMW i5 zonder opties €77.000 kost en dat er daarna voor €20.000 aan opties voor gekozen zijn. Wij rijden de eDrive 40 met 340 pk die in 6 seconde van 0 naar 100 km/u gaat. Voor iets (lees: €3000) meer krijg je de vierwielaangedreven variant met 394 pk en 5,4 seconde naar de 100 en dan is er nog de M60 xDrive voor wie een elektrische M5 wil rijden. 600 pk, in 3,8 seconden naar de 100 en standaard een agressiever uiterlijk. Voor die jongen tel je minstens €108.000 neer.
Wij hebben dus de instapper met achterwielaandrijving. De Oxidgrau metallic kleur kost meteen €1300 extra. De fraaie 20 inch velgen met M-logo kosten €1111. Er zit daarnaast nog voor €5000 aan M-sportaccessoires op. Een sportievere voor- en achterbumper, zwarte dorpelverbreders en een achterdiffusor. Het glazen panoramadak kost €1740. Een driving assistant professional kost €1548 en inparkeren zonder handjes een vergelijkbaar bedrag.
Dan staan er nog een enorme lijst met opties waar €0 voor betaald is, die bij de verschillende andere pakketten meegeleverd worden. Wat waar precies bij hoort, is niet erg duidelijk. Laten we zeggen dat je wel echt een middagje uit moet trekken bij de dealer om je ideale i5 te specificeren.
Comfortabel en direct
Onder de streep kost deze elektrische 5-serie €97.000 inclusief de vloermattenset en het bloemetje in de kofferbak. Daarmee is de i5 een concurrent van auto's als de Nio ET7 en de Mercedes Benz EQE.
Na de eerste meters met de i5 kan ik je wel vertellen dat deze auto recht doet aan het 'Freude am Fahren'-devies van BMW. Hij is stil en comfortabel, maar ook precies en direct. De komende vier weken worden geen straf.
Heb je vragen over de BMW i5, stel ze dan via onze socials.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.