Dit zijn de beste tweedehands elektrische auto's onder de 10.000 euro
Je zoekt een tweedehands elektrische auto? Onze autotester Rutger helpt. Vandaag de allergoedkoopste opties van onder de 10.000 euro.
Wij krijgen wekelijks vragen over welke elektrische auto je moet kopen. En als het budget oneindig is, is het al lastig kiezen, maar met een beperkt budget moet je nog dieper duiken. Dat doen we voor je in deze serie met tweedehands EV advies. We beginnen met de absolute instappers: onder de 10.000 euro.
Moest je een jaar geleden nog serieuze concessies doen als je een elektrische auto kocht van onder de €20K, inmiddels kun je voor dat geld een prima eerste en enige auto kopen die ook voor je vakantiereizen werkt. Voor onder de €10K doe je wat concessies ten opzichte van benzine, maar krijg je daar ook veel voor terug.
Dit kan niet:
Met twee keer laden naar Zuid-Frankrijk rijden
Een aanhanger trekken
In 20 minuten weer helemaal volgeladen zijn
Dit kan wel:
Elke dag met een volle accu vertrekken (zeker als je thuis of op je werk kan laden)
In stilte rondcruisen en je podcast op laag volume verstaan
Geen fijnstof en CO2 de bebouwde kom in helpen
Vier keer minder betalen per gereden kilometer dan iemand met een benzineauto
Aan de hand van bovenstaand lijstje kun je bepalen of je verder moet lezen of niet. Het kan heel goed zijn dat jij net die ene gast bent die in Barcelona werkt en in Zundert woont en elke dag op en neer gaat. Of dat jij vlakbij de Duitse grens woont en goedkoper tankt. Supertof voor je, maar dit advies is dan voor de meerderheid van de mensen en niet voor jou.
Optie 1: Renault Zoe 41 kWh
Bij JHL Automotive in Hoogeveen staat op dit moment een Renault Zoe met een 41 kWh accu te koop voor €11.500. 'Te duur', denk je nu misschien. Maar na subsidie (tot einde van dit jaar of de pot leeg is) betaal je €9500 voor de kleine Renault. De Zoe is een fijn vormgegeven en fijn rijdende auto. Compact, maar binnenin ruimer dan de buitenkant doet vermoeden.
Belangrijk om op te letten: de meeste Zoe’s worden met een huuraccu geleverd. Dat geeft rust aan de kop, maar ook een maandelijkse rekening die je liever niet wil betalen. Een koopaccu is dus voordeliger. Let ook op dat je voor de 41 kWh-accu gaat. Die geeft je een rijbereik van tegen de 250 kilometer.
Optie 2: Nissan Leaf 30 kWh
In Poeldijk staat een Nissan Leaf te koop (€11K voor subsidie) van de eerste generatie, maar met de grotere 30 kWh-accu. Die raden we aan boven de oudere 24 kWh-accu. Hij geeft je een bereik van tegen de 200 kilometer. De Nissan Leaf is een ontzettend ruime en aangename gezinsauto om te rijden. Het is niet moeders mooiste, maar in huize Middendorp één van de meest geliefde elektrische auto’s vanwege het comfort, de rijervaring en het uitstekende audiosysteem (zeker met de Bose-upgrade aan boord).
Snelladen gaat met maximaal 50 kW via de wat verouderde Chademo-aansluiting. Nadeel is dat je bij het zoeken van een lader in een app altijd moet specificeren dat je die koppeling nodig hebt. Voordeel is dat de Chademo-lader vaker ongebruikt is.
Optie 3: Nissan Leaf 40 kWh
Opvallend genoeg begint de tweede generatie Nissan Leaf ook al serieus te zakken in prijs. Net iets boven onze limiet van €12K voor subsidie, maar wie een beetje kan onderhandelen kletst die laatste €1000 er wel af. Voor €13K zijn er namelijk meerdere te koop. Dit nieuwe model ziet er fraaier uit van binnen en van buiten en heeft veel van de positieve eigenschappen van het origineel behouden.
Nadeel: de Chademo-stekker is ook nog steeds de gekozen optie voor het snelladen. Dus laders zijn lastiger te vinden en snelladen gaat nog steeds niet rapper dan 50 kW. Zuid-Frankrijk op één dag zou ik dus afraden. De Tekna is de versie met alle opties. De belangrijkste vind je ook op de N-Connecta en de 2.Zero Edition. De Acenta zou ik laten staan, tenzij je een extreem goeie deal kunt maken.
Overige opties:
De Kia Soul is een funky alternatief voor de Leaf, maar dan met de gangbare CCS-aansluiting en een fris uiterlijk en interieur. Niet voor iedereen, maar als je hem leuk vindt ogen echt een aanrader. De Ioniq electric is opvallend zuinig en dus rijd je gemakkelijk 200 kilometer op de accu van 27 kWh. De BMW i3 is nog steeds futuristisch om te zien maar net als nieuw behoorlijk aan de prijs voor het rijbereik dat je krijgt. Ook zijn de standaardversies kaal uitgevoerd. Wil je een BMW i3, lees je dan goed in op de verschillende varianten, opties en accucapaciteiten. De 19 kWh brengt je rond de 100 kilometer ver bijvoorbeeld.
De Volkswagen e-Golf is uitzonderlijk comfortabel en heeft een ouderwets goed Volkswagen-interieur. De versie tot 2016 heeft een accu van 20 kWh. Die zou ik laten staan. De e-Golf vanaf 2017 heeft een aangename 32 kWh-accu aan boord voor een rijbereik van rond de 190 kilometer. De goedkoopste die ik daar van tegenkwam was €13K. Minder rijbereik dan de Leaf, maar wel een CCS-stekker en sneller laden.
Bij al deze auto’s raad ik je aan om via Aviloo een batterijtest te bestellen. Daarmee kun je zien hoeveel procent van de originele capaciteit de accu nog heeft. Eventueel kun je de koop sluiten onder voorbehoud van een capaciteit boven de 90%.
Volg meer nieuws over elektrisch rijden met onze Bright-app.