EV's kunnen groter rijbereik krijgen door deze nieuwe batterij-techniek
Amerikaanse ingenieurs hebben een stap gezet richting de ontwikkeling van lithium-metaalbatterijen die elektrische voertuigen (EV's) een langere actieradius kunnen geven. Met een nieuwe techniek kunnen batterijen worden ontwikkeld met een veel grotere capaciteit.
Lithium-ionbatterijen die vandaag de dag op de markt zijn, gebruiken een anode van grafiet. De anode is - kort door de bocht - de pool van een batterij waarlangs elektriciteit een apparaat binnenstroomt. Door die anode te produceren uit lithium in plaats van grafiet, denken de ingenieurs dat de capaciteit van batterijen met tot 50 procent kan worden verhoogd.
De ingenieurs hebben nog geen prototype gebouwd van dergelijke batterijen. Wel hebben zij een geavanceerde techniek, NMR-spectroscopie genaamd, gebruikt om te kijken naar de chemische samenstelling van een batterij en hoe deeltjes daarin bewegen. Dat zeggen zij in een persbericht. Dit is een groot voordeel ten opzichte van andere methoden, die wel gedetailleerde beelden kunnen maken maar geen chemische samenstellingen kunnen bepalen.
Nieuwe onderdelen voor batterijen
Met de techniek kan informatie worden verzameld die gebruikt kan worden bij het ontwerpen van nieuwe onderdelen van batterijen, zoals de elektrolyten (de vloeistof in de batterij) en de anode. Door beter te begrijpen hoe deze onderdelen werken, kunnen batterijen gemaakt worden die potentieel langer meegaan, sneller opladen en veiliger zijn.
Hoewel nog meer werk nodig is, kan de ontwikkeling van de techniek grote gevolgen hebben. Batterijen met lithium-metaalanodes kunnen goedkoper zijn dan traditionele lithium-ionbatterijen en hebben mogelijk een grotere opslagcapaciteit. Dit is vooral nuttig voor elektrische voertuigen zoals auto's en vrachtwagens, maar kan er ook voor zorgen dat smartphones en laptops langer kunnen draaien voor een lagere prijs.
Lees meer over elektrische auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.