Een gemiddelde Tesla-batterij slijt 15% na 322.000 kilometer
Net als dat telefoonbatterijen slijten door gebruik en opladen, slijt ook de batterij van een elektrische auto. Uit het Impact Report van Tesla blijkt dat dat bij de gemiddelde Tesla-bolide 15 procent is na 322.000 kilometer. Eerder stelde Tesla vast dat dat 12 procent was, maar dat blijkt toch wat hoger te liggen. Vooral als het klimaat wat warmer is gaat het harder. Zo slijten batterijen van Tesla’s in de Verenigde Staten harder dan in Canada.
Er kan veel interessante informatie worden gehaald uit het Impact Report. Zo schreven we eerder al dat Tesla in het jaar 2023 juist 20 procent meer vervuilde dan het jaar ervoor. Wel vermijden Tesla’s ook veel uitstoot. Zo vermijdt een Tesla gemiddeld 51 ton CO2-uitstoot over zijn hele levensduur omdat 'ie op stroom rijdt. En daarbij houdt Tesla er expres geen rekening mee dat steeds meer stroom groen is opgewekt, terwijl de uitstoot van brandstofauto's niet vergroent. In werkelijkheid is de niet uitgestoten hoeveelheid CO2 dus waarschijnlijk nog hoger.
Tesla's Impact Report
Daarnaast heeft het elektrische automerk in 2023 voldoende batterijmaterialen teruggewonnen om de batterijen van 43.000 nieuwe Model Y’s te produceren. Bovendien is Gigafactory in Berlijn van 100 procent hernieuwbare energie voorzien, maar nog wel via compensaties. Tesla’s zonnepanelen hebben genoeg energie gegenereerd om alle Tesla-locaties van stroom te voorzien, inclusief de fabrieken.
Daarnaast laat Tesla bijvoorbeeld weten dat Tesla’s 8 keer minder snel in brand vliegen dan de gemiddelde Amerikaanse auto. Ook zouden Tesla’s met Autopilot gemiddeld 7,63 keer veiliger zijn dan een traditioneel voertuig. Wil je meer weten, lees dan het Impact Report van Tesla.
Lees meer over EV’s en abonneer je op onze nieuwsbrief.